با انجام نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای دوزیست در استان گیلان، ایران وارد عرصه‌ای جدید از توسعه ناوگان هوایی شد؛ دستاوردی که می‌تواند آینده جابه‌جایی مسافر، کالا و خدمات امدادی در نوار ساحلی شمال و جنوب کشور را دگرگون کند.

این پرواز آزمایشی از فرودگاه سردارجنگل رشت آغاز و با عبور از آسمان بندرانزلی و زیباکنار انجام شد. هواپیمای دوزیست که قابلیت فرود و برخاست بر روی هر دو بستر آب و خشکی را دارد، با حضور حسین پورفرزانه، معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، و جمعی از مسئولان استانی معرفی شد.

پاسخی نو به نیازهای مناطق ساحلی

پورفرزانه در این مراسم با اشاره به اهمیت تقویت ناوگان هوایی کشور اظهار داشت: «در کشوری با بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، استفاده از هواپیماهای سبک دوزیست فرصتی طلایی برای خدمت‌رسانی به مناطق دورافتاده و اتصال سریع بنادر و جزایر به یکدیگر خواهد بود.»

این هواپیماها، به گفته مسئولان، قادرند در مسافت‌های کوتاه میان مقاصدی چون بندرعباس، قشم، جاسک، چابهار، گناوه و خارک، نقشی مؤثر ایفا کرده و به‌ویژه در مناطقی با دسترسی زمینی محدود، حلقه ارتباطی حیاتی باشند.

فناوری بومی‌شده در خدمت حمل‌ونقل ترکیبی

هواپیماهای دوزیست، ترکیبی از ویژگی‌های پرواز و قایقرانی را در خود دارند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که در عین توانایی فرود بر سطح آب، از پایداری هوایی و کارکرد بالا برخوردارند. این نوع هواپیماها پیش‌تر در کشورهایی مانند آمریکا مورد استفاده گسترده قرار گرفته‌اند و حالا با بومی‌سازی در ایران، قابلیت توسعه عملیاتی یافته‌اند.

حمایت کامل سازمان هواپیمایی از سرمایه‌گذاران

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی کامل این نهاد برای همکاری با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خبر داد. تسهیل فرآیند صدور مجوز، معرفی به نظام بانکی برای دریافت تسهیلات، و تجهیز ترمینال‌ها و ایستگاه‌های ساحلی از جمله مشوق‌هایی است که برای توسعه این بخش در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: «از تمامی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی دعوت می‌کنیم تا برای گسترش حمل‌ونقل دریایی-هوایی در سواحل ایران، به ناوگان هواپیماهای دوزیست بپیوندند. امکان واردات مستقیم نیز فراهم است.»

افق‌هایی روشن برای گردشگری، امداد و خدمات عمومی

این گام فناورانه نه تنها جابه‌جایی بار و مسافر را سرعت می‌بخشد، بلکه مسیرهای نوینی را برای خدمات اورژانسی، عملیات امداد و نجات، اطفای حریق و توسعه گردشگری در مناطق ساحلی می‌گشاید.

به گفته مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل، نقش تسهیل‌گر سازمان هواپیمایی در صدور مجوزها، تجهیز بندرگاه‌ها و آماده‌سازی پایانه‌های پروازی، کلید حضور مؤثر بخش خصوصی و راه‌اندازی منظم پروازها بین بنادر خواهد بود.

در نهایت، به نظر می‌رسد پیوند آسمان و دریا در ایران با ورود هواپیماهای دوزیست، وارد مرحله‌ای تازه و امیدوارکننده شده است.

آریاکارگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *