هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” در واکنش به گزارشی که در آن شرکت سپهران به عنوان ایرلاین با کمترین تاخیر در پروازهای نوروزی ۱۴۰۴ معرفی شده بود، اعلام کرد که مقایسه عملکرد شرکتهای هواپیمایی بدون در نظر گرفتن عواملی نظیر تعداد پروازها، تنوع مسیرها، حجم عملیات پروازی و شرایط خاص ایام نوروز، نمیتواند تصویر دقیقی از واقعیت فعالیتها ارائه دهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، متن پاسخ “هما” به شرح زیر است:
«در پی انتشار گزارشی با عنوان “کمترین تاخیر پروازها در نوروز ۱۴۰۴ متعلق به شرکت سپهران”، نکاتی جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی مخاطبان گرامی به استحضار میرسد: نخست آنکه مقایسه میان عملکرد شرکتهای هواپیمایی، بدون در نظر گرفتن تعداد پروازها، تنوع مسیرها، حجم عملیات پروازی و شرایط خاص ایام نوروز، نمیتواند تصویر دقیقی از واقعیت فعالیتها ارائه دهد.
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” تنها در بازه زمانی ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۴، با انجام ۶۴۷ پرواز به ۲۳ مقصد داخلی و ۹ مسیر بینالمللی، سهم عمدهای در جابجایی مسافران نوروزی داشته است.

این در حالی است که بخشی از توان عملیاتی شرکت به اجرای پروازهای حج عمره اختصاص یافته بود؛ عملیاتی خاص و حساس که اجرای دقیق آن، نیازمند هماهنگی و توان مضاعف در حوزههای مهندسی و پشتیبانی است. اصولاً با توجه به شرایط خاص مسافرین پروازهای حج، تاخیر بخش جداییناپذیر این پروازها میباشد.
با وجود این شرایط، “هما” با تأمین بهموقع ناوگان پروازی و برنامهریزی منسجم، موفق شد خدماترسانی گستردهای به مسافران داخلی و بینالمللی ارائه دهد.
طبق ارزیابیهای انجام شده از سفرهای نوروزی ۱۴۰۴، میزان نارضایتی و عدم رضایت در پروازهای نوروزی کاهش داشته، رضایت از خدمات “هما” نسبت به شرکتهای خارجی ۱۶ درصد افزایش یافته و در نهایت رضایت از انجام بهموقع پروازهای داخلی و بینالمللی رشد ۱۹ درصدی داشته است.
این آمارها نشاندهنده تلاش شبانهروزی کارکنان “هما” در تمامی بخشها برای ارتقاء سطح خدمات و پاسخگویی مؤثر به نیاز مسافران در ایامی پرتردد و حساس است.
در خصوص میانگین تأخیر نیز یادآوری میشود که صرف عدد خام، بدون توجه به گستره عملیات، حجم مسافران، تنوع مسیرها و مأموریتهای چندگانه شرکتها، نمیتواند مبنای قضاوت دقیق و منصفانهای قرار گیرد.
علاوه بر موارد بیان شده، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال آمادگی انجام پروازهای عملیات بزرگ حج تمتع ۱۴۰۴ است که این موضوع باعث از خط خارج شدن بخش بزرگی از ناوگان هما شد.
“هما” با اتکا به تجربه و تخصص بیش از ۶ دهه فعالیت در صنعت هوانوردی کشور، همچنان در مسیر بهبود خدمات، ارتقاء رضایت مسافران گام برمیدارد. انتظار میرود در تحلیلها و ارزیابیها، تمام ابعاد فعالیتها و شرایط متفاوت عملیاتی شرکتها بهصورت کارشناسی و دقیق مورد توجه قرار گیرد.»
این پاسخ “هما” ضمن ارائه آمار و ارقام مربوط به حجم بالای پروازها و جابجایی مسافران در ایام نوروز و همچنین درگیر بودن در عملیات حج عمره و آمادگی برای حج تمتع، خواستار در نظر گرفتن تمامی جوانب در ارزیابی عملکرد شرکتهای هواپیمایی شده است.