پس از سال‌ها توقف و بلاتکلیفی، پروژه احداث فرودگاه قم وارد مرحله اجرایی شد. این طرح که یکی از مطالبات دیرینه مردم استان قم محسوب می‌شود، با توافق میان دولت و سرمایه‌گذار و مشارکت بنیاد مسکن کشور، جان تازه‌ای گرفته است.

احداث باند فرودگاه قم با استانداردهای بین‌المللی

خسرو سامری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه اعلام کرد: قرارداد ساخت باند فرودگاه قم به طول ۴.۶ کیلومتر و عرض ۶۶ متر برای نشست و برخاست هواپیماهای کوچک و متوسط با بنیاد مسکن کشور منعقد شده است. این باند بخشی از پروژه بزرگ شهر فرودگاهی قم است که در محدوده‌ای به وسعت ۲۹۷۰ هکتار اجرا می‌شود و ۲۱۰۰ هکتار آن به فضای عملیاتی فرودگاه اختصاص دارد.

به گفته سامری، طراحی ترمینال اصلی فرودگاه با مساحت ۳۰ هزار متر مربع و همچنین ساخت برج مراقبت مدرن نیز در حال بررسی و تصویب است. این اقدامات نشان‌دهنده عزم جدی مسئولان برای ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی در استان قم است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه ایفا کند.

بنیاد مسکن فرودگاه قم را می سازد
بنیاد مسکن فرودگاه قم را می سازد

پیشرفت پروژه مترو قم و توسعه خطوط حمل‌ونقل شهری

در ادامه این نشست، معاون استاندار قم به آخرین وضعیت پروژه مترو اشاره کرد و گفت: فاز نخست خط یک مترو قم تکمیل شده و تنها ورود قطار و انجام تست‌های فنی باقی مانده است. ادامه این خط تا مسجد مقدس جمکران نیز در دستور کار قرار دارد و حفاری بخش باقی‌مانده از تونل به طول ۱۴.۸ کیلومتر در حال انجام است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، این خط تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

سامری همچنین از اخذ مجوز احداث خط دوم مترو قم خبر داد. این خط به طول ۲۸ کیلومتر از پایانه مسافربری آغاز شده و تا منطقه پردیسان امتداد خواهد داشت. ایستگاه مطهری به عنوان نقطه تقاطع دو خط طراحی شده و قرار است به صورت ترکیبی عمل کند تا مسافران بتوانند از خدمات متنوع حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی نیز بهره‌مند شوند.

نهضت ملی مسکن؛ ساخت هزاران واحد مسکونی در قم

در بخش دیگری از سخنان خود، سامری به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: استان قم یکی از محورهای اصلی این طرح ملی است و احداث ۸۶ هزار واحد مسکونی برای آن در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، ساخت ۳۶ هزار واحد در شهر قم در حال اجراست و نخستین سری از واحدهای ویلایی و حیاط‌دار در مناطقی مانند قنوات، کهک و طایقان تا پایان سال جاری به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

مقابله با ریزگردها؛ طرح مهار کانون بحرانی سراجه

سامری همچنین به چالش‌های زیست‌محیطی استان قم پرداخت و منطقه سراجه را به عنوان کانون فوق بحرانی ریزگردها معرفی کرد. این منطقه با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منبع اصلی آلودگی هوا در قم شناخته شده است. طرح مهار این کانون با همکاری اداره کل محیط زیست، منابع طبیعی، وزارت نفت و مدیریت بحران کشور در دستور کار قرار گرفته و برای اجرای کامل آن طی سه سال آینده، ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

با اجرای این طرح، بخش قابل توجهی از مشکلات زیست‌محیطی استان کاهش خواهد یافت و شرایط زندگی برای شهروندان قم بهبود می‌یابد.

این مجموعه اقدامات نشان‌دهنده حرکت جدی استان قم به سوی توسعه پایدار، ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است.

آریاکارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *