پس از یک دوره وقفه، شرکت بوئینگ تحویل هواپیماهای جدید ۷۳۷ مکس به چین را از سر گرفته است. بر اساس دادههای ردیابی پرواز، یک فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس جدید با برند شرکت هواپیمایی ژیامن (Xiamen)، روز جاری (۱۹ خرداد) به چین تحویل داده شد. این رویداد نشاندهنده احیای تدریجی روابط تجاری در حوزه هوانوردی بین دو اقتصاد بزرگ دنیاست.
توقف و از سرگیری تحویلها: نوسانات در روابط تجاری
بوئینگ در ماه آوریل، تحویل هواپیماهای جدید به چین را به دلیل افزایش تعرفههای تجاری بین دو کشور متوقف کرده بود. این تصمیم، بازتابدهنده تأثیر تنشهای تجاری بر صنایع کلیدی بود. اما در پایان ماه مه، بوئینگ اعلام کرد که با کاهش موقت ۹۰ روزه تعرفهها، تحویل هواپیماها در ماه ژوئن از سر گرفته خواهد شد.
هواپیمای تحویل داده شده، پس از ترک سیاتل و توقف برای سوختگیری در هاوایی و گوام هنگام عبور از اقیانوس آرام، در مرکز تکمیل بوئینگ در ژوشان، در نزدیکی شانگهای، قطب تجاری چین، فرود آمد.

پیشینه توقف و بازگشت هواپیماها
دادههای اپلیکیشن ردیابی فلایترادار۲۴ نشان میدهد که بوئینگ ابتدا این هواپیما را در ماه مارس به ژوشان منتقل کرده بود، اما در اواسط آوریل، خطوط هوایی چین دریافت هواپیماهای جدید بوئینگ را متوقف کردند. در آن زمان، حداقل سه فروند جت ۷۳۷ مکس از ژوشان به آمریکا بازگردانده شدند؛ این هواپیماها قرار بود آخرین مراحل ساخت را پیش از تحویل به شرکتهای هواپیمایی چینی طی کنند. جالب اینجاست که اولین جتی که به آمریکا بازگردانده شد، همین جت ۷۳۷ مکس است که امروز دوباره به چین بازگشت و تحویل داده شد.
اهمیت بازار چین برای بوئینگ
چین حدود ۱۰ درصد از سفارشهای تجاری بوئینگ را تشکیل میدهد و به عنوان یک بازار مهم و رو به رشد در صنعت هواپیمایی جهانی شناخته میشود. توقف تحویل هواپیما به این بازار بزرگ، پیامدهای مالی قابل توجهی برای بوئینگ داشت. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که به دلیل تعرفهها، مشتریان چینی هواپیماهای جدید را تحویل نمیگیرند و در نتیجه، به دنبال فروش مجدد دهها هواپیما است. با این حال، با وجود تمایل به کاهش موجودی، بوئینگ این هواپیماها را به مشتری دیگری تحویل نداده بود که نشاندهنده امیدواری این شرکت به از سرگیری روابط با چین است.
ابهامات و چشمانداز آینده
خبرگزاری رویترز گزارش کرده که پکن در مورد دلیل توقف تحویل بوئینگ اظهار نظر رسمی نکرده است. اما مقامات چینی پیشتر اعلام کرده بودند که شرکتهای هواپیمایی چینی و بوئینگ هر دو به شدت تحت تأثیر تعرفههای اعمال شده آمریکا قرار گرفتهاند. در ماه آوریل، بوئینگ اعلام کرده بود که قصد دارد در ادامه سال، ۵۰ فروند جت به چین تحویل دهد که ۴۱ فروند از آنها در حال تولید بودهاند یا از پیش ساخته شدهاند.
از سرگیری این تحویلها میتواند نشانهای از بهبود نسبی در روابط تجاری بین آمریکا و چین باشد، که برای هر دو کشور و به ویژه برای صنعت هوانوردی جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. آیا این روند از سرگیری تحویلها ادامه خواهد یافت و به ثبات در بازار هوانوردی جهانی کمک خواهد کرد؟