شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد دومین خط مونتاژ خود را در چین راهاندازی میکند؛ اقدامی که با هدف افزایش تولید خانواده پرطرفدار ایرباس ای ۳۲۰ نئو و تقویت حضور این شرکت در بازار آسیایی انجام میشود.
افتتاح خط مونتاژ ایرباس در تیانجین چین
بر اساس برنامهریزیها، این خط مونتاژ که دهمین خط نهایی ایرباس در جهان محسوب میشود، اوایل سال ۲۰۲۶ در شهر بندری تیانجین در نزدیکی پکن به بهرهبرداری کامل خواهد رسید. این افتتاح تنها یک هفته پس از آغاز به کار دومین خط مونتاژ ایرباس در موبیل آلابامای آمریکا صورت میگیرد و نشاندهنده راهبرد جهانی این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید است.

دیدار مدیرعامل ایرباس با وزیر بازرگانی چین
گیوم فوری، مدیرعامل ایرباس، پیش از افتتاح رسمی این خط، با وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین دیدار کرد. در این نشست، طرف چینی به چالشهای ناشی از چندپارگی اقتصادی و سیاستهای حمایتگرایانه یکجانبه اشاره کرد که موجب افزایش بیثباتی در تجارت جهانی شده است. ایرباس نیز در بیانیهای تأکید کرد که متعهد به گسترش همکاریهای خود در چین و تقویت روابط تجاری میان چین و فرانسه و همچنین چین و اروپا خواهد بود.
اهمیت استراتژیک خط مونتاژ ایرباس در چین
منابع صنعتی میگویند برگزاری مراسمهای افتتاح در آمریکا و چین بهطور همزمان، اقدامی حسابشده برای جلوگیری از حساسیتهای ناشی از رقابت تجاری میان واشنگتن و پکن بوده است. ایرباس تلاش میکند با اتخاذ سیاستی متوازن، از درگیری مستقیم با دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان پرهیز کند.
ایرباس و رقابت در بازار جهانی هواپیما
از زمان اعلام برنامههای توسعه بینالمللی ایرباس در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، جنگ تجاری میان چین و آمریکا شدت گرفته است. در چنین فضایی، ایرباس با افتتاح خطوط مونتاژ جدید در دو کشور رقیب، نشان داده که به دنبال حفظ جایگاه خود در بازار جهانی و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای هواپیماهای تکراهرو است.
جمعبندی
افتتاح دومین خط مونتاژ ایرباس در چین نهتنها ظرفیت تولید ای ۳۲۰ نئو را افزایش میدهد، بلکه نشاندهنده راهبرد این شرکت برای حضور پررنگتر در بازارهای کلیدی جهان است. این اقدام میتواند روابط تجاری چین و اروپا را تقویت کرده و در عین حال به ایرباس کمک کند تا در رقابت با بوئینگ و دیگر رقبای جهانی، موقعیت خود را تثبیت کند.
مجله هوانوردی و حمل هوایی آریاکارگو




