جت‌بلو اعلام کرد که از سال ۲۰۲۷، هواپیماهای این شرکت مجهز به اینترنت ماهواره‌ای پروژه کویپر آمازون خواهند شد. این نخستین قرارداد تحویل اینترنت ماهواره‌ای آمازون به یک ایرلاین است و در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دیگر پیش‌تر با استارلینک اسپیس‌ایکس وارد همکاری شده‌اند.

اهمیت اینترنت پرسرعت درون‌پروازی

در عصری که تماشا ویدئو، تماس تصویری و کار از راه دور جزو انتظارات مسافران است، اتصال مطمئن و کم‌تاخیر در ارتفاع ۱۰ هزار متری دیگر تنها یک قابلیت جانبی نیست، بلکه به‌عنوان عامل رقابتی برای هواپیمایی‌ها محسوب می‌شود. جت‌بلو با این تصمیم می‌خواهد تجربه سفر را از تفریح و ارتباط تا بهره‌وری کاری بازتعریف کند.

جت بلو؛ نخستین ایرلاین مجهز به اینترنت ماهواره ای آمازون
جت بلو؛ نخستین ایرلاین مجهز به اینترنت ماهواره ای آمازون

پروژه کویپر در یک نگاه

آمازون قرار است صورت‌فلکی کویپر را شامل ۳۲۰۰ ماهواره در مدار نزدیک زمین (LEO) بسازد تا پوشش پهن‌باند جهانی فراهم آورد. این شبکه تا امروز با چهار پرتاب جداگانه، ۱۰۲ ماهواره را مستقر کرده و برنامه دارد در ادامه سرعت تولید و پرتاب را افزایش دهد.

  • تاکنون ۱۰۲ ماهواره در مدار قرار گرفته‌اند و خدمات آزمایشی تا پایان سال جاری آغاز می‌شود
  • هدف کویپر ارائه پوشش گسترده به اولین مشتریان در نیمه اول ۲۰۲۵ و تکمیل شبکه تا سال‌های آینده است

جت‌بلو و چشم‌انداز ۲۰۲۷

برای هواپیمایی جت‌بلو، همکاری با پروژه کویپر فرصتی است تا:

  • در تمام مسیرهای پروازی، سرعت دانلود و بارگذاری بالای ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ارائه کند
  • پوشش پیوسته و بدون قطعی را جایگزین وای‌فای زمینی و سلولی نماید
  • تجربه دیجیتال مسافران را به سطح جدیدی از پایداری و کیفیت برساند

در مقابل، استارلینک اسپیس‌ایکس با بیش از ۸۳۰۰ ماهواره فعال، هم‌اکنون خدمات خود را در اختیار خطوط هواپیمایی متعددی چون یونایتد، آلاسکا و قطری ایرویز قرار داده است. اما ورود آمازون به این عرصه می‌تواند رقابت را تنگاتنگ‌تر و در نهایت کیفیت اتصال درون‌پروازی را برای همگان ارتقا دهد.

با آغاز نصب تجهیزات کویپر روی ناوگان جت‌بلو از ۲۰۲۷، مسیر آسمان بیش از هر زمان دیگری به نقطه وصل بی‌وقفه زندگی دیجیتال و سفر تبدیل می‌شود. این تحول، نه‌فقط برای جت‌بلو، که برای کل صنعت هوانوردی نویدبخش دورانی است که «لحظه‌ای آفلاین بودن» در پروازها خاطره می‌شود.

آریاکارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *