کاهش درآمد پروازهای عبوری به دلیل جنگ ۱۲ روزه

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که جنگ ۱۲ روزه و بسته شدن مقطعی آسمان ایران موجب افت ۱۰ درصدی درآمد پروازهای عبوری در هشت ماه نخست امسال شده است. این کاهش اگرچه مقطعی بوده، اما اثر آن در صورت‌های مالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران کاملاً مشهود است.

سهم پروازهای عبوری در درآمد فرودگاه‌ها

بر اساس آمار ارائه‌شده، شرکت فرودگاه‌ها از بهمن سال گذشته تاکنون حدود ۱۵.۵ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

  • ۷۳ درصد این درآمد از محل حق عبور راه‌های هوایی و پروازهای عبوری تأمین شده است.
  • حدود ۲۰ درصد نیز از خدمات فرودگاهی به دست آمده است.

این ارقام نشان می‌دهد که پروازهای عبوری نقش حیاتی در تأمین منابع مالی فرودگاه‌های کشور دارند و هرگونه اختلال در این بخش، تأثیر مستقیم بر درآمدها خواهد داشت.

جنگ ۱۲ روزه چه بلایی سر درآمد فرودگاه ها آورد؟ افت ۱۰ درصدی پروازهای عبوری و ابهام در اراضی مهرآباد
جنگ ۱۲ روزه چه بلایی سر درآمد فرودگاه ها آورد؟ افت ۱۰ درصدی پروازهای عبوری و ابهام در اراضی مهرآباد

زیان‌دهی فرودگاه‌های ایران و راهکارهای خصوصی‌سازی

محمد امیرانی تأکید کرد که طبق آمار سال گذشته، ۵۵ فرودگاه کشور زیان‌ده و تنها یک فرودگاه سودده بوده است. در سطح جهانی نیز اقتصادی کردن فرودگاه‌هایی با کمتر از یک میلیون مسافر در سال دشوار است؛ موضوعی که شامل حدود ۸۰ درصد فرودگاه‌های ایران می‌شود. وی راهکار خروج از زیان‌دهی را واگذاری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی دانست و افزود: یک تا دو فرودگاه که مدل اقتصادی آنها آماده شده، به‌زودی واگذار خواهند شد. فرودگاه‌هایی که توان اقتصادی ندارند نیز از طریق مناقصه تعیین تکلیف خواهند شد.

چالش‌های توسعه فرودگاه مهرآباد

معاون وزیر راه و شهرسازی به موضوع توسعه فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: برای اجرای پروژه کاهش تعدد ترمینال‌ها و توسعه این فرودگاه، نیازمند تملک ۹۰ هکتار از اراضی نیروی هوایی و ۹ هکتار از اراضی گمرک هستیم. به گفته وی، گمرک برای این ۹ هکتار سند مالکیت ندارد و از سال ۱۳۸۶ نیز هیچ خدمتی در مهرآباد ارائه نمی‌دهد، اما با وجود موافقت‌نامه‌های انجام‌شده، هنوز ساختمان‌های مربوطه تخلیه نشده‌اند. این موضوع یکی از موانع اصلی توسعه مهرآباد محسوب می‌شود.

بازگشت پروازهای عبوری به شرایط عادی

امیرانی درباره وضعیت پروازهای عبوری پس از جنگ توضیح داد: حدود دو ماه پس از پایان جنگ، پروازهای عبوری به شرایط عادی بازگشت و اکنون روزانه ۸۳۹ سورتی پرواز عبوری انجام می‌شود که نشان‌دهنده رشد روزانه ۲ درصدی است. با این حال، کاهش درآمد هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته، عمدتاً ناشی از همان وقفه ناشی از جنگ بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد که جنگ ۱۲ روزه علاوه بر اثرگذاری مستقیم بر درآمدهای هوانوردی، چالش‌های توسعه‌ای فرودگاه‌های کشور به‌ویژه مهرآباد را نیز پررنگ‌تر کرده است.

مجله خبری حمل و نقل هوایی آریا کارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *