در روزهای پایانی تیرماه، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ باری وارد کشور شد تا با ارتقای زیرساختهای حملونقل هوایی، ظرفیت لجستیک کشور بهویژه در بخشهای صنعتی و تجاری به سطح جدیدی برسد. این هواپیما با ظرفیت حمل ۱۶ تن بار و برد پروازی ۱۸۰۰ مایل، توان عملیاتی مناسبی را در مسیرهای داخلی و بینالمللی در اختیار شرکتهای حملونقل هوایی قرار میدهد.
ویژگیهای فنی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ باری
این هواپیما با بهرهگیری از موتور توربوفن پیشرفته، عملکردی متوازن از نظر قدرت، مصرف سوخت و سطح آلایندگی ارائه میکند. به گفته منابع تخصصی در حوزه هوانوردی، بوئینگ ۷۳۷ در طول سالها با موتورهای متنوعی تجهیز شده است که شامل سه نسل اصلی است:
نسل | مدل موتور | ویژگیها | میزان رانش تقریبی |
---|---|---|---|
کلاسیک (737-300/400/500) | CFM56-3 | مصرف سوخت بهینه، قابلیت اطمینان بالا | ۱۸.۵ تا ۲۲ هزار پوند |
نسل بعدی NG (737-600 تا 900) | CFM56-7 | صدای کمتر، رانش بالاتر | ۲۰ تا ۲۷ هزار پوند |
نسل جدید MAX (737 MAX 7 تا 10) | LEAP-1B | مصرف سوخت کمتر، فناوری نوین | ۲۳ تا ۲۸ هزار پوند |
موتورهای جدیدتر مانند LEAP-1B با طراحی مدرن نظیر پرههای کامپوزیتی و احتراق تمیزتر، کمک شایانی به کاهش آلایندگی و افزایش بهرهوری کردهاند و به همین دلیل در هواپیماهای نسل جدید بوئینگ بهکار میروند.

مزایای ورود این هواپیمای باری برای صنعت حملونقل کشور
ورود این هواپیمای باری از سوی یکی از شرکتهای هواپیمایی، یک گام مؤثر در ارتقای ظرفیت باربری هوایی کشور محسوب میشود. این هواپیما با داشتن سیستمهای تنظیم شرایط محیطی داخلی، امکان جابهجایی انواع محمولههای عمومی، صنعتی و تخصصی را با سطح ایمنی بالا فراهم میکند.
این اقدام در شرایطی انجام شده که نیاز صنایع داخلی، مناطق آزاد تجاری، مراکز لجستیکی، شیلات و حوزههای بازرگانی به خدمات سریع و قابلاعتماد حملونقل هوایی رو به افزایش است. هواپیمای مذکور میتواند نقش مؤثری در بهبود شبکه حملونقل ترکیبی و افزایش بهرهوری در زنجیره تأمین ایفا کند.
مجله حمل و نقل هوایی آریا کارگو