شرکت هواپیمایی آسمان، به‌عنوان یکی از برندهای جوان و قدیمی صنعت هوانوردی ایران، در مسیر بازسازی اقتصادی قرار گرفته است. صندوق بازنشستگی کشوری—از طریق هلدینگ آتیه صبا—طرحِ واگذاری بهره‌برداری از این ایرلاین را با «روش مدیریت پیمان» دنبال می‌کند تا ضمن حفظ مالکیت و امنیت شغلی کارکنان، توان عملیاتی و مالی شرکت بازآرایی شود.

چرا آسمان به بازسازی نیاز دارد؟

با وجود ناوگانی ۲۳ فروندی، سوءمدیریت‌های گذشته موجب شده تنها ۳ تا ۴ هواپیما آماده پرواز باشند و بقیه به تعمیر اساسی یا نوسازی نیاز پیدا کنند. از سوی دیگر، ساختار مالی شرکت درگیر چالش‌های نقدینگی و بازده پایین سرمایه است و این وضعیت جلوی بهره‌وری کامل از موقعیت ممتاز آسمان—پرواز به همه فرودگاه‌های جهانی و دسترسی به پایانه‌های استراتژیک در تهران و کلانشهرها—را گرفته است.

«آسمان» بازسازی می شود
«آسمان» بازسازی می شود

روش مدیریت پیمان چگونه عمل می‌کند؟

مدیریت پیمان یعنی واگذاری عملیات روزمره و برنامه توسعه‌ای به بخش خصوصی یا پیمانکار تخصصی، در حالی که مالکیت شرکت در اختیار صندوق بازنشستگی باقی می‌ماند. این شیوه با استانداردهای برنامه پنجم و ششم توسعه همسوست و با هدف:

  • جذب سرمایه‌گذاری تخصصی در نوسازی ناوگان و بازمهندسی مالی
  • بهره‌گیری از تجربه عملیاتی پیمانکاران در بهینه‌سازی مسیرها، ضریب اشغال و ضریب ایمنی

امکان پیاده‌سازی انعطاف‌پذیری در افزایش یا کاهش ناوگان به تناسب تقاضای بازار و فصل‌های سفر نیز در این مدل فراهم می‌شود.

چشم‌انداز بازسازی و توسعه

واگذاری به روش مدیریت پیمان با رعایت شرط اصلی حفظ نیروی انسانی و امنیت شغلی، پل ارتباطی آسمان با شبکه جهانی هوانوردی را تقویت خواهد کرد. در گام‌های بعدی باید: ۱. مطالعات میدانی تکمیل و پیمانکار برتر انتخاب شود ۲. برنامه زمان‌بندی نوسازی ناوگان و به‌روزرسانی سیستم‌های فرودگاهی و ارتباطی تدوین گردد

پیاده‌سازی این طرح نه‌تنها آسمان را از وضعیت فعلی خارج می‌کند، بلکه با کاهش هزینه‌های جاری و افزایش درآمدهای عملیاتی، راه را برای حضور پررنگ‌تر در بازارهای بین‌المللی هموار می‌سازد.

آریاکارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *