📈 گسترش تولید جهانی؛ تمرکز ایرباس بر دو قطب اصلی رشد

شرکت هواپیماسازی ایرباس همزمان با تثبیت جایگاه خود در بازار پرتقاضای چین، برنامه افزایش خطوط تولید خود را در ایالات متحده نیز تسریع کرده است. این استراتژی دوگانه با هدف افزایش ظرفیت تولید هواپیمای ایرباس A320 در دو بازار اصلی جهان، یعنی چین (دومین بازار بزرگ مصرف و واردات جهانی) و آمریکا، دنبال می‌شود. این تصمیم نشان‌دهنده اعتماد ایرباس به رشد پایدار تقاضای جهانی برای هواپیماهای تک‌راهرو است.

رشد تولید هواپیمای ایرباس A320 در دو بازار اصلی چین و آمریکا
رشد تولید هواپیمای ایرباس A320 در دو بازار اصلی چین و آمریکا

ایرباس در حال حاضر بیش از ۲۰ پایگاه تولیدی در سطح جهان دارد که قطعات مختلف هواپیما را تولید و برای مونتاژ نهایی به ۱۲ خط تولید نهایی در پنج کشور مختلف ارسال می‌کنند.


🇨🇳 افتتاح دومین خط مونتاژ نهایی در چین برای تولید هواپیمای ایرباس A320

ایرباس با افتتاح دومین خط تولید نهایی (FAL) برای مونتاژ هواپیماهای خانواده A320 در شهر بندری تیانجین واقع در شمال چین، حضور خود را در آسیا تعمیق بخشید. این مرکز جدید، که در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۵ افتتاح شد، دومین خط تولید نهایی این شرکت در چین و کل آسیا محسوب می‌شود.

این اقدام پس از دیدار وزیر بازرگانی چین و مدیرعامل ایرباس در پکن صورت گرفت. در این دیدار، بر گسترش همکاری‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در بخش هوانوردی غیرنظامی چین تأکید شد. مدیرعامل ایرباس اعلام کرد که این شرکت به رشد اقتصاد چین و صنعت هوانوردی آن اعتماد دارد و متعهد به گسترش حضور خود در این بازار است. وزیر بازرگانی چین نیز تأکید کرد که ادامه مسیر نوسازی اقتصادی چین، فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌های خارجی مانند ایرباس ایجاد خواهد کرد.


🇺🇸 افزایش ظرفیت تولید هواپیمای ایرباس A320 در آمریکا

تقویت حضور ایرباس تنها محدود به آسیا نیست. در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۵، این شرکت از راه‌اندازی دومین خط تولید نهایی A320 در شهر موبیل، آلاباما خبر داد. این توسعه، ظرفیت تولید در مجموعه موبیل را از زمان آغاز فعالیت آن در سال ۲۰۱۵، سه برابر خواهد کرد.

خانواده هواپیماهای A320 به دلیل کارایی بالا و مصرف سوخت بهینه، در خطوط هوایی سراسر جهان محبوبیت زیادی دارند. افزایش تولید هواپیمای ایرباس A320 در بازارهای مصرف، به ایرباس کمک می‌کند تا:

  • نیازهای بازار محلی را سریع‌تر پاسخ دهد و زنجیره تأمین را کوتاه‌تر کند.
  • ریسک‌های ناشی از تنش‌های تجاری و نوسانات نرخ ارز را در مناطق مختلف کاهش دهد.

ایرباس با داشتن دوازده خط تولید نهایی A320 در پنج کشور (از جمله دو خط در مقر اصلی تولوز فرانسه)، در حال تحکیم موقعیت رهبری خود در بازار هواپیماهای تک‌راهرو جهانی است.

مجله خبری هوانوردی آریا کارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *