مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایرباس با اشاره به تعرفههای وضع شده بر واردات هواپیما به ایالات متحده، اعلام کرد که شرکتهای هواپیمایی آمریکایی باید هزینه این عوارض را بپردازند. این اظهارات در حالی مطرح میشود که پیش از این، در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز وضعیت مشابهی برای این شرکت اروپایی ایجاد شده بود.
گیوم فائوری، مدیرعامل ایرباس، در سخنانی پس از انتشار گزارش مالی سهماهه اول این شرکت، تاکید کرد که در صورت صادرات هواپیما از اروپا به ایالات متحده، این امر به عنوان واردات برای مشتریان آمریکایی تلقی شده و لذا پرداخت تعرفههای مربوطه بر عهده آنها خواهد بود. وی افزود که در گذشته و در مواجهه با تعرفههای مشابه، ایرباس به دنبال یافتن فرصتهایی در بازارهای خارج از ایالات متحده بوده است.
فائوری هشدار داد که تداوم تعرفهها در بلندمدت، جریمهها و پیامدهای قابل توجهی را برای صنعت هواپیمایی ایالات متحده به دنبال خواهد داشت. به گفته وی، اتکا به قطعات، سیستمها و هواپیماهای وارداتی، هزینههای مضاعف و چشمگیری را به کسبوکارها در آمریکا تحمیل خواهد کرد. مدیرعامل ایرباس کلید کنترل این وضعیت را بازگشت به تجارت آزاد تعرفه در زمینه تجهیزات هواپیماهای غیرنظامی و توافقنامه سال ۱۹۷۹ دانست.

ایرباس صراحتاً اعلام کرده است که هیچگونه اختلال اضافی در تجارت جهانی، اقتصاد بینالملل، ترافیک هوایی، زنجیره تامین، عملیات داخلی و توانایی این شرکت در ارائه محصولات و خدمات را نمیپذیرد. این موضع قاطع نشاندهنده نگرانی ایرباس از تاثیرات منفی احتمالی تعرفهها بر عملکرد و جایگاه این شرکت در بازار جهانی است.
در همین حال، گزارش مالی سهماهه اول ایرباس نشان میدهد که این شرکت در راستای برنامههای خود برای افزایش تولید پیشرفت داشته است. با این حال، مشکلاتی در زنجیره تامین همچنان به عنوان یک چالش اساسی در سال جاری خودنمایی میکند. در طول این دوره، ایرباس ۱۳۶ فروند هواپیمای تجاری تحویل داده است که شامل ۱۰۶ فروند از خانواده A320، ۱۷ فروند A220، چهار فروند A330 و ۹ فروند A350 میشود.
بر اساس گزارش ایرباس، برنامه تولید خانواده A320 همچنان با هدف رسیدن به نرخ ۷۵ فروند در ماه تا سال ۲۰۲۷ در حال پیشرفت است. این شرکت همچنین نرخ تولید ماهانه A330 را در حدود چهار فروند تثبیت کرده است. با این وجود، چالشهای موجود در زنجیره تامین، فشار قابل توجهی بر افزایش سطح تولید A350 و A220 وارد میکند. ایرباس همچنان به هدفگذاری نرخ ۱۲ فروند برای A350 در سال ۲۰۲۸ و نرخ تولید ۱۶ فروند در ماه تا سال ۲۰۲۶ برای A220 پایبند است.
مدیرعامل ایرباس همچنین به وجود “تنشهای مداوم” در زمینه تامین موتورهای CFM برای هواپیمای A320 اشاره کرد. در نتیجه این مشکلات، این شرکت در پایان سهماهه اول سال جاری میلادی، ۱۷ فروند هواپیمای تکمیل شده اما بدون موتور در اختیار داشته است. این وضعیت نشاندهنده تاثیر قابل توجه مشکلات زنجیره تامین بر روند تولید و تحویل هواپیماهای ایرباس است.
نگاهی به عملکرد ایرباس در سهماهه نخست ۲۰۲۵
در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵، ایرباس شاهد افزایش ۶ درصدی درآمدهای تلفیقی خود بود و به ۱۳.۵ میلیارد یورو رسید. سود تعدیل شده قبل از بهره و مالیات این شرکت نیز با ۸ درصد افزایش به ۶۲۴ میلیون یورو رسید. با این حال، تحویل هواپیماهای تجاری با کاهش جزئی روبرو شده و از ۱۴۲ فروند در مدت مشابه سال گذشته به ۱۳۶ فروند رسیده است. این کاهش عمدتاً ناشی از چالشهای موجود در زنجیره تامین، به ویژه در زمینه تامین موتور برای خانواده A320 بوده است.
ایرباس در این دوره، ۲۸۰ فروند سفارش ناخالص هواپیمای تجاری دریافت کرده که پس از کسر موارد لغو شده، به ۲۰۴ فروند سفارش خالص میرسد. مجموع سفارشات معوقه این شرکت در پایان ماه مارس ۲۰۲۵ به ۸۷۲۶ فروند هواپیما رسیده است.
تاثیر تعرفهها بر صنعت هوانوردی
اظهارات مدیرعامل ایرباس بار دیگر موضوع تعرفهها و تاثیر آن بر صنعت هوانوردی جهانی را به کانون توجهات بازگردانده است. وضع تعرفه بر واردات هواپیما و قطعات آن، میتواند منجر به افزایش هزینهها برای شرکتهای هواپیمایی، کاهش رقابتپذیری و در نهایت افزایش قیمت بلیت هواپیما برای مصرفکنندگان شود.
در شرایطی که زنجیره تامین صنعت هوانوردی هنوز به طور کامل از تبعات همهگیری کووید-۱۹ بهبود نیافته است، اعمال تعرفههای جدید میتواند فشار مضاعفی را بر این صنعت وارد کند. ایرباس و دیگر فعالان این عرصه امیدوارند که با بازگشت به سیاستهای تجارت آزاد و همکاریهای بینالمللی، از بروز اختلالات بیشتر در این صنعت حیاتی جلوگیری شود.