✈️ رفع محدودیت‌های هوانوردی؛ الزامات جدید سازمان هواپیمایی برای پروازهای ناوبری آموزشی

سازمان هواپیمایی کشوری طی مصوبه‌ای جدید، مسیر برقراری مجدد پروازهای ناوبری آموزشی را برای فرودگاه‌های آموزشی و مراکز هوانوردی هموار کرده است. این تصمیم، پاسخ‌گوی نیاز مکرر دانشجویان خلبانی و مراکز آموزشی است که مدتی با محدودیت در انجام پروازهای ناوبری مواجه بودند.

برقراری پروازهای ناوبری آموزشی فرودگاه‌ های پیام، کرمان و گلبهار
برقراری پروازهای ناوبری آموزشی فرودگاه‌ های پیام، کرمان و گلبهار

بر اساس این ابلاغیه رسمی، مراکز متقاضی برای درخواست برقراری مجدد پروازهای ناوبری آموزشی باید یکی از دو الزام زیر را رعایت و اجرا کنند:

  • استقرار سامانه الکترونیک استریپ (EFSS): برنامه ریزی و استقرار این سامانه در فرودگاه مورد نظر.
  • ارسال مسیرهای پیشنهادی: ارسال مسیرهای پیشنهادی انجام پروازهای ناوبری آموزشی به سازمان هواپیمایی کشوری.

✅ موافقت رسمی با سه فرودگاه پس از تأیید نهادهای نظامی برای پروازهای ناوبری آموزشی

پیگیری‌های خبرنگاران نشان می‌دهد که پس از ابلاغ مصوبه سازمان هواپیمایی، تاکنون هفت درخواست رسمی همراه با مسیرهای پیشنهادی از فرودگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلف کشور به سازمان ارسال شده است.

از میان درخواست‌های واصله، با هماهنگی نهادهای نظامی و پس از تأیید کمیته هماهنگی نظامی و غیرنظامی، با درخواست سه فرودگاه موافقت نهایی حاصل شده و پروازهای ناوبری آموزشی آن‌ها مجاز اعلام گردیده است.

  • فرودگاه‌های تأیید شده:
    • پیام
    • کرمان
    • گلبهار

چهار درخواست دریافتی دیگر از سایر فرودگاه‌ها همچنان در دست بررسی نهادهای ذی‌ربط برای تأیید نهایی مسیرهای پیشنهادی قرار دارند. این فرآیند سخت‌گیرانه با هدف تضمین ایمنی و هماهنگی کامل با حریم هوایی کشور انجام می‌شود.


🌐 اهمیت سامانه EFSS و نقش نهادهای نظامی در تعیین مسیر پروازهای ناوبری آموزشی

سامانه الکترونیک استریپ (EFSS) یک ابزار حیاتی در مدیریت ترافیک هوایی مدرن است که جایگزین نوارهای کاغذی سنتی شده و دقت و سرعت برنامه‌ریزی پرواز را به شدت افزایش می‌دهد. استقرار این سامانه در فرودگاه‌ها، نشان‌دهنده گام مهمی در جهت استانداردسازی عملیات آموزشی هوانوردی است.

همچنین، باید خاطرنشان کرد که حتی پس از برقراری پروازها، درخواست مجدد هر یک از فرودگاه‌ها برای مسیرهای جدید آموزشی، باید مجدداً بررسی و پس از تأییدیه کمیته هماهنگی نظامی و غیرنظامی ابلاغ شود. این موضوع بیانگر حساسیت بالای حریم هوایی کشور و ضرورت تضمین ایمنی پروازهای آموزشی در کنار پروازهای نظامی و غیرنظامی است.

مجله خبری هوانوردی آریا کارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *