اطلاعات رهگیری پروازها نشان میدهد که یک فروند هواپیمای بوئینگ که قرار بود به چین تحویل داده شود، روز جمعه به ایالات متحده بازگردانده شد. این اقدام در حالی صورت میگیرد که کارخانه تحویل این شرکت هواپیماسازی واقع در نزدیکی شانگهای، تحت تأثیر تنشهای تعرفهای عمیق میان پکن و واشنگتن قرار گرفته است.
بازگشت این هواپیما که یکی از چندین جت منتظر تکمیل نهایی و تحویل به یک شرکت هواپیمایی چینی در مرکز نهاییسازی ژوشان بود، تازهترین نشانه از اختلال در روند تحویل بوئینگ به دلیل پایان یافتن معافیتهای گمرکی چند دههای صنعت هواپیماسازی است.
تنها چند هفته پیش از اعلام تعرفههای گمرکی از سوی رئیسجمهور وقت آمریکا در اوایل آوریل، بوئینگ برای تجارت عادی آماده میشد و سه فروند هواپیمای جدید مدل «۷۳۷ مکس» در ماه مارس از کارخانه بوئینگ در سیاتل به ژوشان پرواز کردند. بر اساس دادههای «فلایت رادار ۲۴»، یک بوئینگ دیگر نیز هفته گذشته به ژوشان رسید؛ جایی که بوئینگ پیش از تحویل هواپیما به مشتریان، تجهیزات داخلی را نصب و بدنه را رنگآمیزی میکند.
اما روز جمعه، یکی از نخستین جتهای بوئینگ که به چین منتقل شده بود، بدون انجام مراحل تحویل، از ژوشان برخاست و به سمت قلمرو آمریکا در گوام پرواز کرد که به نظر میرسد در حال بازگشت به سیاتل است.

این سفر حدوداً ۸۰۰۰ کیلومتری هواپیما به کارخانه اصلی بوئینگ در حالی انجام میشود که تجارت این شرکت هواپیماسازی در چین، به دلیل اختلافات تعرفهای، به دقت زیر نظر گرفته شده است. پیشتر نیز گزارشهایی مبنی بر مواجهه بوئینگ با ممنوعیت واردات از سوی چین، به عنوان بخشی از تشدید اقدامات تلافیجویانه در واکنش به تعرفههای متقابل دولت آمریکا، منتشر شده بود.
منابع ارشد صنعت هوانوردی و هوافضا اعلام کردهاند که از دستورالعملهای رسمی مبنی بر عدم تحویلگیری هواپیماهای بوئینگ اطلاعی ندارند. با این حال، منابع صنعتی و تحلیلگران به طور گستردهای بر این باورند که اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی توسط پکن، در پاسخ به اقدامات آمریکا، به طور غیررسمی و بدون هیچگونه ممنوعیت رسمی، واردات هواپیما را به طور مؤثر متوقف میکند. یک منبع ارشد صنعتی اظهار داشت که بوئینگ و تأمینکنندگان بر این اساس برنامهریزی میکنند که در حال حاضر هیچ هواپیمایی به چین تحویل نخواهند داد.
تصاویری که در ماه فوریه در وبسایتهای شناسایی هواپیما منتشر شد، نشان میدهد که هواپیمای بازگردانده شده، با رنگآمیزی مخصوص خطوط هوایی «شیامن» تزئین شده است که شرکت «چاینا ساوترن» سهامدار اصلی آن است.
نشریه تخصصی هوانوردی «ایر کارنت» که نخستین بار خبر تصمیم به بازگرداندن برخی از جتهای تحویلنشده از ژوشان را منتشر کرد، گزارش داده است که یک شرکت هواپیمایی چینی که نام آن فاش نشده، به طور جداگانه از تعهد اجاره یک فروند هواپیمای بوئینگ صرفنظر کرده است.