اولین پرواز موفق هواپیمای عمودپرواز برقی خودران

شرکت تابعه بوئینگ، «ویسک ایرو» (Wisk Aero)، با پرواز نسل ششم هواپیمای عمودپرواز برقی خودران (eVTOL) توانست نقطه عطفی تاریخی در صنعت هواپیمای عمودپرواز برقی رقم بزند. این پرواز آزمایشی از مرکز هالیستر کالیفرنیا انجام شد و به عنوان نخستین گام جدی برای دریافت گواهینامه FAA در ایالات متحده معرفی شده است.

تفاوت هواپیمای عمودپرواز برقی ویسک با رقبا

ویسک ایرو بیش از یک دهه است که روی توسعه eVTOL کار می‌کند و اکنون با نسل ششم خود، رویکردی متفاوت نسبت به رقبایی چون Joby و Archer ارائه داده است. این هواپیما کاملاً خودران طراحی شده و فاقد خلبان یا کنترل‌های مرسوم است. به جای آن، یک ناظر زمینی می‌تواند همزمان عملکرد سه هواپیما را مدیریت کند. این نوآوری علاوه بر کاهش هزینه‌ها، با حذف خطای انسانی، سطح ایمنی پرواز را افزایش می‌دهد.

پرواز بدون خلبان پرنده عمودپرواز شرکت تابعه «بوئینگ»
پرواز بدون خلبان پرنده عمودپرواز شرکت تابعه «بوئینگ»

ویژگی‌های فنی هواپیمای عمودپرواز برقی نسل ششم

این هواپیمای عمودپرواز برقی با سرعت کروز ۲۲۲ کیلومتر در ساعت و ارتفاع عملیاتی ۱۲۲۰ متر قادر است چهار مسافر به همراه بارشان را جابه‌جا کند. طراحی آن شامل:

  • ۶ پروانه بالابر اختصاصی و ۶ پروانه ترکیبی برای حرکت افقی و عمودی
  • بال‌هایی به طول ۱۵ متر برای پایداری بیشتر و دید بهتر مسافران

همچنین دم بازطراحی‌شده و بهینه‌سازی مرکز ثقل، عملکردی بهتر نسبت به مدل‌های پیشین فراهم کرده است.

ایمنی و فناوری پیشرفته در هواپیمای عمودپرواز برقی

کنترل پرواز این هواپیما به صورت خودکار انجام می‌شود و با وجود آنکه کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی نیست، از الگوریتم‌های منطقی و مجموعه‌ای کامل از حسگرهای تشخیص و اجتناب بهره می‌برد. این سیستم‌ها احتمال شکست را به یک در یک میلیارد کاهش می‌دهند؛ رقمی که با استانداردهای ایمنی خطوط هوایی تجاری برابری می‌کند.

چشم‌انداز تجاری هواپیمای عمودپرواز برقی بوئینگ

ویسک ایرو اعلام کرده است که هدف نهایی، ورود این هواپیمای عمودپرواز برقی به خدمات تجاری در شهرهای بزرگ آمریکا از جمله هوستون، لس‌آنجلس و میامی خواهد بود. مدیرعامل شرکت، سباستین ویگنرون، این پرواز را لحظه‌ای تاریخی دانست و تأکید کرد که این موفقیت باور به خودمختاری در هوانوردی را تقویت کرده و مسیر آینده را روشن‌تر می‌سازد.

این دستاورد نشان می‌دهد که هواپیمای عمودپرواز برقی خودران نه تنها یک فناوری نوین، بلکه گامی جدی به سوی آینده‌ای ایمن‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر در صنعت حمل‌ونقل هوایی است.

مجله خبری حمل هوایی آریا کارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *