سه شرکت بزرگ هواپیمایی چین از اداره کل هوانوردی غیرنظامی هند (DGCA) تقاضا کردهاند پروازهای مستقیم مسافربری بین چین و هند را که از سال ۲۰۲۰ معلق مانده، از سر بگیرند. این درخواست شامل مسیرهای پرجمعیت دهلینو، بمبئی و کلکته میشود و میتواند بهسرعت روابط تجاری و گردشگری دو کشور را تقویت کند.
ایر چاینا، چاینا ایسترن ایرلاینز و چاینا ساوترن ایرلاینز بههمراه یک اپراتور باربری چینی، خواستار صدور مجوز هفتگی برای پوشش مسیرهای پکن/شانگهای/گوانگژو به هند شدهاند. در صورت موافقت DGCA، ظرفیت هفتگی مسافری و باری بین دو غول اقتصادی آسیا تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.
تعلیق پروازهای مستقیم چین و هند از ابتدای همهگیری کووید-۱۹ آغاز شد و با تنشهای نظامی دره گالوان در سال ۲۰۲۰ عمق یافت. پس از آن، ایرلاینهای هر دو کشور تنها از طریق کشورهای واسطهای مانند امارات، سنگاپور یا هنگکنگ به یکدیگر متصل شدند که موجب طولانیتر و پرهزینهتر شدن سفرها شد.

بازگشت پروازهای مستقیم میتواند زمان سفر را از حدود ۱۰–۱۲ ساعت فعلی تا نزدیک به ۶ ساعت کوتاه کند و هزینه بلیط را بهطور میانگین تا ۳۰ درصد کاهش دهد. کارشناسان میگویند این تحول نهتنها برای گردشگران و دانشجویان هندی در چین مفید خواهد بود، بلکه به تجار دو طرف نیز امکان میدهد زنجیره تأمین را با سرعت و هزینه کمتر مدیریت کنند.
با ازسرگیری پروازها، شرکتهای صادرکننده دارو و محصولات کشاورزی هند میتوانند بهصورت مستقیم به بازارهای چین دسترسی پیدا کنند و در مقابل قطعات الکترونیکی و کالاهای صنعتی از چین وارد کنند. افزون بر آن، این گشایش میتواند در قالب مذاکرات آتی وزرای حملونقل هوایی دو کشور، به بازبینی توافقنامه خدمات هوایی دوجانبه و افزایش سهمیه پروازی منجر شود.
با این حال، فرایند صدور مجوز از سوی DGCA نیازمند بررسیهای دقیق در حوزه ایمنی و انطباق با استانداردهای بینالمللی است و ممکن است متأثر از مذاکرات دیپلماتیک و درخواستهای متقابل ایرلاینهای هندی برای دسترسی به مسیرهای چین باشد. تصمیم نهایی در ماههای آینده اعلام خواهد شد و چهره جدیدی از تعامل اقتصادی-هوایی چین و هند را رقم خواهد زد.