تهران – مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام کرد که برای افزایش سهم صنعت هوانوردی از تولید ناخالص داخلی کشور، رویکرد نوین توسعهای بر پایه رشد متوازن اقتصاد سنتی و دیجیتال در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر، سهم هوانوردی ایران از GDP تنها ۲ درصد است که نشاندهنده ظرفیت بالای رشد در این صنعت استراتژیک است.
همافزایی فناوریهای نوین و زیرساختهای سنتی: راهبرد اصلی هما
کاپیتان حسین خانلری، مدیرعامل هما، با تأکید بر ضرورت همافزایی میان فناوریهای نوین و زیرساختهای سنتی در صنعت هوانوردی، تصریح کرد: “اقتصاد هوانوردی دیگر صرفاً بر پایه ناوگان و فرودگاه نیست. رشد پایدار این صنعت در عصر حاضر، بدون سرمایهگذاری همزمان در فناوریهای دیجیتال، غیرممکن است.”
وی افزود که در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد بر این است که اقتصاد سنتی (شامل عملیات، تعمیر و نگهداری، آموزش و توسعه فرودگاهی) و اقتصاد دیجیتال (نظیر هوش مصنوعی، دادهمحوری، چتباتهای تعاملی و فناوریهای بیومتریک) باید در تعاملی خلاقانه قرار گیرند. این همافزایی، راهبرد کلان “هما” برای دهه آینده خواهد بود.
تجارب جهانی و پتانسیلهای هوش مصنوعی
خانلری با استناد به آمارهای بینالمللی اظهار داشت که ۷۸ درصد از ایرلاینهای بزرگ جهانی تا سال ۲۰۲۵ فرآیند دیجیتالی شدن را آغاز کردهاند و پیشبینی میشود بیش از ۱۰ میلیارد دلار در فناوریهای دیجیتال سرمایهگذاری شود. وی به نمونههایی از بهرهوری هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: “استفاده از هوش مصنوعی به تنهایی توانسته تا ۱۵ درصد از هزینههای تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.”
مدیرعامل هما همچنین خاطرنشان کرد که تجارب جهانی نشان میدهد، با بهرهگیری از فناوریهای سبز و هوش مصنوعی میتوان تا ۸۶ درصد پروازها را تحت کنترل گرفته و با کمترین تأخیر انجام داد. علاوه بر این، خطوط هوایی با سیستم هوشمند مدیریت سوخت، صرفهجویی میلیون دلاری را تجربه کردهاند.
چشمانداز ملی و مقایسه با استانداردهای جهانی
خانلری به چشماندازهای ملی اشاره کرد و توضیح داد که در ایران، حدود ۴.۹ درصد از اقتصاد کشور به اقتصاد دیجیتال اختصاص دارد و طبق اهداف برنامه هفتم توسعه، این سهم باید به بیش از ۱۰ درصد برسد. وی تأکید کرد: “این یعنی اقتصاد دیجیتال در حال تبدیل شدن به یکی از موتورهای پیشران اقتصاد ملی است، و صنعت هوانوردی نمیتواند از این قافله عقب بماند.”
او به وضعیت جهانی نیز اشاره کرد و افزود: “سهم صنعت هوانوردی از تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) حدود ۴.۱ درصد است که معادل درآمد ۳.۵ تریلیون دلار است. در برخی کشورها این سهم تا ۹ درصد نیز افزایش یافته، اما در ایران این رقم هنوز حدود ۲ درصد است. بنابراین، ظرفیت عظیمی برای رشد وجود دارد.”
برنامههای “هما” برای تحول دیجیتال و نقش پیشرو در صنعت هوانوردی
مدیرعامل “هما” با تأکید بر برنامههای این شرکت در راستای تحول دیجیتال اظهار داشت که ۵۲ درصد فرودگاههای بینالمللی در حال حاضر مجهز به فناوری بیومتریک هستند و بیش از ۷۰ درصد مسافران ترجیح میدهند از اپلیکیشنهای موبایلی برای خدمات خود استفاده کنند. وی افزود: “این آمارها، مسیر آینده را مشخص میکنند.”

خانلری در پایان تأکید کرد: “تحقق توازن میان فناوریهای نوین و زیرساختهای فیزیکی، یک الزام استراتژیک است. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامل پرچم کشور در آسمانها، متعهد است تا با بهرهگیری از توان داخلی، الگویی ملی برای رشد متوازن اقتصاد سنتی و دیجیتال در صنعت هوانوردی ارائه دهد.”