در یک رویداد نادر و خطرناک، یک فروند هواپیمای فوکر 100 متعلق به شرکت هواپیمایی کارون در فرودگاه مهرآباد دچار مشکل فنی شد و خلبان ناگزیر به فرود اضطراری بدون استفاده از فلاپها شد. این اتفاق که در تاریخ اول بهمن 1403 رخ داد، خوشبختانه با وجود آسیب دیدن هواپیما به هیچ یک از مسافران آسیبی نرسید.
شروع ماجرا از کجا بود؟
ماجرا از پروازی به مقصد تهران آغاز شد. هواپیما در طول پرواز دچار لرزش شده بود، اما خلبان به دلیل سرعت بالا تصمیم گرفت به پرواز خود ادامه دهد. با نزدیک شدن به فرودگاه مهرآباد، لرزش هواپیما شدت گرفت و در هنگام فرود، لاستیک یکی از چرخهای اصلی ترکید. این اتفاق باعث شد هواپیما روی باند سر بخورد و به شدت آسیب ببیند.
بررسیهای اولیه نشان میدهد که مشکل از سیستم ارابه فرود هواپیما آغاز شده است. لرزشهای اولیه در طول پرواز و آسیب دیدن حسگر ارابه فرود، خلبان را از وضعیت واقعی هواپیما بیخبر کرده است. همچنین، عدم عملکرد فلاپها در هنگام فرود، بر شدت حادثه افزوده است.
این حادثه منجر به بسته شدن موقت باند فرودگاه مهرآباد و آسیب دیدن شدید هواپیما شد. همچنین، این حادثه سوالات جدی درباره ایمنی پروازهای داخلی و وضعیت ناوگان هوایی کشور را مطرح کرده است.
اقدامات انجام شده
- تخلیه اضطراری مسافران: بلافاصله پس از توقف هواپیما، مسافران به طور کامل تخلیه شدند و به ترمینال منتقل شدند.
- بازرسی فنی هواپیما: کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری به محل حادثه اعزام شده و بررسیهای فنی خود را آغاز کردند.
- بررسی جعبه سیاه: اطلاعات جعبه سیاه هواپیما مورد بررسی قرار گرفته است تا علت دقیق حادثه مشخص شود.
- تعلیق پروازهای هواپیمای حادثهدیده: تا زمان رفع کامل نقص فنی، پروازهای این هواپیما متوقف شده است.
برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، باید اقدامات زیر انجام شود:
- نوسازی ناوگان هوایی: جایگزینی هواپیماهای قدیمی با هواپیماهای مدرن و ایمن
- افزایش نظارت بر شرکتهای هواپیمایی: نظارت دقیق بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی و اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی
- آموزش مداوم خلبانان: برگزاری دورههای آموزشی منظم برای ارتقاء سطح دانش و مهارت خلبانان
- بهروزرسانی تجهیزات فرودگاهی: بهبود زیرساختهای فرودگاهی و تجهیزات ناوبری
- بررسی دقیق علل حادثه: انجام تحقیقات جامع و دقیق برای شناسایی علل اصلی حادثه و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار آن
حادثه فرود اضطراری هواپیمای فوکر 100 در فرودگاه مهرآباد، زنگ خطری برای صنعت هوانوردی ایران است. مسئولان باید با جدیت به این موضوع پرداخته و اقدامات لازم را برای بهبود ایمنی پروازها انجام دهند. در غیر این صورت، ممکن است شاهد تکرار چنین حوادث ناگواری باشیم.