دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از اطلاعیه اخیر شرکت هواپیمایی عراق مبنی بر ممنوعیت ورود هواپیماهای مدل MD به فرودگاه‌های این کشور خبر داد. این تصمیم غیرمنتظره، منجر به کاهش قابل توجه ظرفیت جابه‌جایی زائران اربعین خواهد شد و چالش‌های جدیدی را برای صنعت هوایی ایران ایجاد می‌کند.

قیمت‌گذاری پروازهای اربعین و دلایل افزایش نرخ

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در خصوص تعیین نرخ بلیت پروازهای اربعین و دلایل افزایش قیمت نسبت به سال گذشته توضیح داد: “نرخ‌گذاری بلیت پروازهای اربعین در هماهنگی کامل با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است. برای بازه زمانی ۱۷ تا ۲۷ مرداد ماه، قیمت ثابت ۱۸ میلیون تومان برای مسیر تهران-نجف و بالعکس، و ۲۲ میلیون تومان برای پروازها از فرودگاه‌های شرقی کشور مانند مشهد تعیین شده است.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر هزینه‌های عملیات پروازی نسبت به اربعین سال گذشته، تصریح کرد: “در حالی که سال گذشته نرخ دلار برای شرکت‌های هواپیمایی ۴۴ هزار تومان بود، امسال این رقم به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است. این تنها یکی از نمونه‌های افزایش هزینه‌های ارزی است.” اسعدی سامانی افزود: “علاوه بر این، هزینه سوخت هواپیما ۲۴ برابر افزایش یافته است. همچنین، فرودگاه نجف یکی از گران‌ترین فرودگاه‌های دنیا محسوب می‌شود و شرکت‌ها برای هر پرواز حدود ۱۲ هزار دلار هزینه ارزی به این فرودگاه پرداخت می‌کنند، ضمن اینکه فرودگاه نجف به ازای هر مسافر ۳۰ دلار عوارض فرودگاهی دریافت می‌کند.”

تأکید بر عدم سودآوری پروازهای اربعین

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: “شرکت‌های هواپیمایی برای انجام پروازهای اربعین سودی کسب نمی‌کنند و هزینه‌ها سر به سر می‌شوند. اساساً بحث اربعین برای شرکت‌های هواپیمایی، کسب سود نیست و بیشتر جنبه خدماتی دارد.

زمان پیش‌فروش بلیت و چالش‌های پیش‌رو

اسعدی سامانی در پاسخ به سوالی درباره زمان آغاز فروش بلیت اربعین، اعلام کرد: “قیمت‌های اعلام شده (۱۸ تا ۲۲ میلیون تومان) برای بازه زمانی ۱۷ تا ۲۷ مرداد ماه است که به‌زودی پیش‌فروش این بلیت‌ها آغاز خواهد شد. البته، بلیت‌های برنامه‌ای نجف هم‌اکنون نیز قابل تهیه هستند.”

وی در پایان به محدودیت جدید کشور عراق برای ورود هواپیما اشاره کرد و گفت: “شرکت هواپیمایی عراق اخیراً اعلام کرده است که هواپیماهای MD نمی‌توانند وارد فرودگاه‌های این کشور شوند. این موضوع به‌طور مستقیم باعث کاهش ظرفیت جابه‌جایی زائران خواهد شد. از سوی دیگر، محدودیت‌های ساعتی برای انجام پروازها نیز باید در نظر گرفته شود. همچنین باید توجه داشت که هواپیماهای پروازهای اربعین در ایام اوج تقاضا، اغلب یک‌سر خالی عملیات پروازی را انجام می‌دهند که این خود بر هزینه‌ها می‌افزاید.”

این چالش‌های جدید، برنامه‌ریزی برای سفرهای اربعین را پیچیده‌تر کرده و نیازمند تمهیدات ویژه‌ای از سوی سازمان‌های ذی‌ربط است.

آریا کارگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *