دو غول هواپیماسازی جهان، ایرباس و بوئینگ، در سال ۲۰۲۴ عملکردی کاملاً متفاوت را تجربه کردند. ایرباس با سود خالص ۴.۲ میلیارد یورویی، سالی موفقیت‌آمیز را پشت سر گذاشت، در حالی که بوئینگ با ثبت ضرر خالص ۱۱.۸۲ میلیارد دلاری، با چالش‌های جدی روبرو شد.

ایرباس، شرکت هواپیماسازی اروپایی، سود خالص خود را با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل، به ۴.۲ میلیارد یورو رساند. این افزایش سود به دلیل تقاضای بالای سفارش هواپیما به این شرکت گزارش شده است. گیوم فاوری، مدیرعامل ایرباس، با اشاره به چالش‌های موجود، از تحقق برآوردهای سال ۲۰۲۴ ابراز خرسندی کرد. این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۵، تعداد هواپیماهای تحویلی خود را به ۸۲۰ فروند برساند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۴، ۷۶۶ فروند بود.

در مقابل، بوئینگ، شرکت هواپیماسازی آمریکایی، سال ۲۰۲۴ را با ضرر خالص ۱۱.۸۲ میلیارد دلاری به پایان رساند که بزرگترین ضرر این شرکت از سال ۲۰۲۰ تاکنون محسوب می‌شود. این ضرر به دلیل مشکلات کیفی در تولید هواپیما، اعتصاب طولانی مدت کارگران و پیامدهای دو سانحه هوایی ۷۳۷ مکس که منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد، رخ داد. بوئینگ در سال ۲۰۲۴ تنها ۳۴۸ هواپیما تحویل داد که کمترین تعداد از سال ۲۰۲۴ است، در حالی که ایرباس ۷۶۶ هواپیما تحویل داد.

این تفاوت عملکرد نشان‌دهنده شرایط متفاوت این دو غول هواپیماسازی در سال ۲۰۲۴ است. ایرباس با مدیریت موفقیت‌آمیز تقاضای بالا و حفظ کیفیت تولید، سالی پربار را تجربه کرد، در حالی که بوئینگ با چالش‌های جدی در زمینه تولید و ایمنی روبرو شد.

آریا کارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *