تنها فرصت ارمنستان برای جلوگیری از محاصره حمل‌ و نقل

مشارکت ارمنستان در کریدور حمل‌ و نقل بین المللی شمال-جنوب

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ارمنستان با مواجهه با چالش‌هایی در زمینه حمل‌ و نقل بین‌المللی، تنها فرصت برای جلوگیری از محاصره حمل‌ و نقل را در مشارکت فعال در کریدور حمل‌ و نقل بین المللی شمال-جنوب می‌یابد.

استثناء ارمنستان از کریدورهای حمل‌ و نقل

بنیاد لویس ارمنستان معتقد است که شرایط عینی و ذهنی، این کشور را از تمام کریدورهای حمل‌ و نقل بین‌المللی در منطقه جنوبی قفقاز مستثنی کرده است. در حالی که کریدورهای حمل‌ و نقل شرق-غرب به طور مشخص شکل گرفته و پیش برنامه‌ریزی شده‌اند، امید برش نشدن ارمنستان از فرآیندهای همگرایی منطقه‌ای در کریدور حمل‌ و نقل شمال-جنوب قرار دارد. این کریدور، از جمله پروژه‌های مهمی همچون ساخت بزرگراه شمال-جنوب و راه‌آهن ایران-ارمنستان را شامل می‌شود.

ارسال بار به ارمنستان به صورت تخصصی و همه روزه توسط آریا کارگو انجام میشود.

واقعیت‌های تاریخی و جدید

پس از تغییر قدرت در ارمنستان در سال ۲۰۱۸ و جنگ ۴۴ روزه که وضعیت را پیچیده‌تر کرد، هیچ اقدام مهمی برای غلبه بر محاصره حمل‌ و نقل ارمنستان انجام نشد. بنیاد لویس بارها به زمینه نظامی-سیاسی پنهان در پشت ایده رفع انسداد ارتباطات با آذربایجان و تهدیدات آن برای ارمنستان اشاره کرده است. بنابراین، تنها راه معقول برای ارمنستان برای غلبه بر جداسازی حمل‌ و نقل در منطقه، مشارکت فعال در کریدور حمل‌ و نقل بین‌المللی شمال-جنوب است و حداقل بخش خودرویی شاخه غربی این ابرپروژه بین‌المللی را به منطقه جمهوری هدایت می‌کند.

تسریع در ارتقاء زیرساخت‌های حمل‌ و نقل

برای دستیابی به این هدف، ارمنستان نیاز دارد تا زیرساخت‌های حمل‌ و نقل خود را طبق الزامات MTM سریع‌تر ارتقاء دهد. ساخت بزرگراه شمال به جنوب از اولویت‌های این طرح‌هاست. بهترین راه برای جلوگیری از جداسازی نهایی و ارائه زیرساخت‌های مناسب به ایران، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. باید به دنبال سرمایه‌گذاران خارجی برای اجرای این پروژه‌ها بود تا مزایای عضویت ارمنستان در اوراسیا و توسعه روابط با اتحادیه اروپا حفظ شود. دولت ارمنستان همچنین باید به این امر توجه کند و نقش بزرگی در اجرای پروژه داشته باشد. چین نیز می‌تواند به عنوان یکی از منابع مهم تامین مالی پروژه شمال-جنوب در ارمنستان تبدیل شود.

شرکت چین در پروژه شمال-جنوب

با توجه به قصد چین برای سرمایه‌گذاری در کشورهای قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی در سال‌های آینده، شرکت‌های چینی در حال حاضر در برخی از بخش‌های این پروژه شرکت دارند. افزایش مشارکت این شرکت‌ها در پروژه می‌تواند به توسعه سریع‌تر پروژه شمال-جنوب در ارمنستان کمک کند.

علاوه بر حمل زمینی برای ارمنستان ، فریت بار مسافری ارمنستان و حمل هوایی به ارمنستان نیز به صورت تخصصی انجام میشود.

مشارکت فعال ارمنستان در پروژه کمربند و جاده

بهره‌برداری فعال ارمنستان از پروژه کمربند و جاده، مشارکت پررنگ این کشور در تراکم حمل‌ونقل در منطقه را فراهم می‌کند. ارمنستان باید به دلیل خوش‌آب‌وهوا بودن و موقعیت جغرافیایی مطلوب خود در جنوب قفقاز، تلاش کند تا نقش مهمی در اجرای این پروژه ایفا کند.

ارتقاء روابط تجاری با هند

یکی از مزایای این پروژه ارتقاء روابط تجاری با هند است. توافق تجارت آزاد احتمالی با هند می‌تواند رونق بیشتری برای تجارت دوجانبه ایجاد کند. هند نیز می‌تواند به یکی از سرمایه‌گذاران مهم در این پروژه تبدیل شود.

تقویت حمل‌ونقل ریلی

تنها ۲ تا ۳ درصد بار در ایران از طریق ریل جابه‌جا می‌شود، این نشان می‌دهد که حمل‌ونقل ریلی در ایران هنوز به حداکثر توانایی خود نرسیده است. ارمنستان با ساخت جاده شمال به جنوب، ایران را به زیرساخت‌های حمل‌ونقل مناسبی دسترسی می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا شرکت‌های باربری ارمنستان در حمل‌ونقل کالای ایرانی مشارکت داشته باشند.

تسهیل ارتباطات حمل‌ونقل

با توجه به نیاز به سازماندهی ارتباطات حمل‌ونقل موثر بین کشورهای عضو اوراسیا، احیای خطوط راه‌آهن مستقیم با ارمنستان می‌تواند یکی از اولویت‌های سیاست حمل‌ونقل هماهنگ اوراسیا باشد.

نهایتاً

با توجه به اهمیت حمل‌ونقل بین‌المللی برای ارمنستان و منطقه، مشارکت فعال این کشور در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب امری ضروری است. اقداماتی همچون تسریع در ارتقاء زیرساخت‌ها، جذب سرمایه‌گذاران خارجی، و تقویت حمل‌ونقل ریلی و ارتباطات حمل‌ونقل می‌تواند به ارمنستان کمک کند تا از محاصره حمل‌ونقل جلوگیری کرده و رشد اقتصادی منطقه را تضمین کند.

با تشکر ، حمل و نقل بین المللی آریا کارگو

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا