رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با انتقاد از نحوه هزینهکرد بودجه در صنعت هوانوردی، از متروکه شدن برخی فرودگاهها با وجود صرف هزینههای هنگفت خبر داد.
حسین پورفرزانه با اشاره به هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری برای برخی فرودگاهها، گفت که این فرودگاهها به دلیل جانمایی نامناسب و عدم توجه به مسائل اقتصادی، عملاً بلااستفاده ماندهاند.
وی با مقایسه ارزش ۱۶ میلیارد دلاری مجموعه فرودگاههای کشور با ارزش یک میلیارد دلاری ناوگان هوایی، از عدم توازن در این بخش انتقاد کرد و اظهار داشت که به جای صرف این هزینهها در فرودگاههای بلااستفاده، میشد دستکم ۱۰۰ هواپیمای پنج میلیون دلاری وارد کشور کرد.
پورفرزانه با بیان اینکه اگر ۲ میلیارد دلار از این مبلغ صرف توسعه ناوگان میشد، ناوگان هوایی کشور سه برابر وضعیت فعلی بود، تأکید کرد که در حال بررسی این موضوع هستند تا اقتصاد صنعت هوایی را به مسیر درست بازگردانند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به لزوم شفافسازی این مسائل برای مردم، گفت که نباید اجازه داد افراد با شعارهای تبلیغاتی به سرمایههای کشور آسیب بزنند و مردم از حقوق خود محروم شوند.
وی در ادامه به برنامههای سازمان هواپیمایی برای توسعه پروازهای مستقیم از شهرهای بزرگ ایران به مقاصد گردشگری خارجی اشاره کرد و گفت که تلاش دارند تا پیش از عید نوروز، چند مورد از این پروازها را راهاندازی کنند.
پورفرزانه همچنین از انجام پرواز مستقیم به دوشنبه، مسکو و سنپترزبورگ خبر داد و گفت که بسته به وجود متقاضی، برای برقراری و افزایش پروازها به روسیه نیز اقدام خواهند کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کاپوتاژ و امکان پرواز ایرلاینهای خارجی در داخل خاک ایران اشاره کرد و گفت که این موضوع در دست بررسی است و طی یکی دو هفته آینده نظر نهایی خود را در این باره اعلام خواهند کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هماکنون بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ ناوگان هوایی فعال در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد که آوردن هواپیما به کشور تنها راه حل نیست و در بازمعماری صنعت هوانوردی به مواردی همچون آزادیهای پرواز، اجاره هواپیما، پروازهای کانکشن یا پروازهای نماد مشترک نیز توجه دارند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در انجام پروازها به مقاصد اروپایی کارشکنی نشود و تلاش کنند که مشکلات قانونی و سیاسی بر سر راه نباشد.