صنعت هوایی ایران با چالشهای متعددی روبرو است که از جمله آنها میتوان به مشکلات فنی هواپیماها، تأمین قطعات، و افزایش هزینههای عملیاتی اشاره کرد. یکی از مهمترین این چالشها، ترکیدگیهای مکرر لاستیک هواپیماها است که به گفته رئیس انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی، علت اصلی آن روکشکاری غیر استاندارد لاستیکها در برخی مکانها بوده است.
با وجود اینکه ایران توانایی تولید برخی از قطعات هواپیما را دارد، اما به دلیل تحریمها و محدودیتهای فنی، همچنان به واردات بسیاری از قطعات وابسته است. این موضوع باعث افزایش هزینهها و کاهش ایمنی پروازها میشود. همچنین، سرعت پایین تولید قطعات در داخل کشور و نبود دانش فنی کافی در برخی زمینهها، از دیگر موانع خودکفایی در صنعت هوایی ایران است.
تحریمهای بینالمللی نیز تأثیر بسزایی بر صنعت هوایی ایران داشته است. با وجود تلاشهای ایران برای ساخت هواپیماهای داخلی، تحریمها مانع از دسترسی ایران به فناوریهای پیشرفته و بازارهای جهانی شده است. علاوه بر این، تصمیم برخی کشورها مانند چین برای متوقف کردن صادرات هواپیما به ایران، به دلیل بحران اوکراین، شرایط را برای صنعت هوایی ایران دشوارتر کرده است.
افزایش قیمت سوخت هواپیما نیز یکی دیگر از چالشهای پیش روی صنعت هوایی ایران است. تصویب لایحه افزایش قیمت سوخت در بودجه سال آینده، به طور قطع بر قیمت بلیت هواپیما تأثیر گذاشته و هزینه سفر هوایی را برای مسافران افزایش خواهد داد.
در مجموع، صنعت هوایی ایران با چالشهای جدی روبرو است که برای رفع آنها نیاز به برنامهریزی دقیق، سرمایهگذاری مناسب، و همکاری همه دستگاههای ذیربط است. توسعه فناوریهای داخلی، رفع موانع تحریمی، بهبود ایمنی پروازها و کاهش هزینههای عملیاتی، از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
خدمات آریا کارگو : ارسال بار به گرجستان | ارسال بار به آذربایجان | ارسال بار به یونان | ارسال بار به هلند