انحراف هواپیمای باری امارات از باند شمالی

پرواز EK9788 شرکت هواپیمایی امارات که بامداد دوشنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۲۵ از دوبی عازم هنگ‌کنگ بود، هنگام فرود بر باند شمالی فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ دچار سانحه شد. این هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ پس از تماس با باند از مسیر منحرف شد، حصار محیطی را شکست و با یک خودروی گشت امنیتی برخورد کرد. شدت برخورد به حدی بود که خودرو به درون آب پرتاب شد و دو مأمور امنیتی جان خود را از دست دادند.

جزئیات حادثه و وضعیت خدمه پرواز

هواپیما پس از طی مسافتی روی زمین در آب متوقف شد. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد بدنه در بخش میانی شکسته و بخشی از سازه در آب فرو رفته است. با این حال، چهار خدمه پرواز از حادثه جان سالم به در بردند و دقایقی بعد توسط نیروهای آتش‌نشانی نجات یافتند.

سانحه برای هواپیمای باری شرکت هواپیمایی امارات
سانحه برای هواپیمای باری شرکت هواپیمایی امارات

به گفته «استیون یو»، مدیر اجرایی عملیات فرودگاهی، خودروی گشت در زمان حادثه در مسیر مجاز و خارج از محدوده باند در حرکت بوده و هیچ‌گونه ورود غیرمجاز به باند نداشته است. او تأکید کرد که انحراف هواپیما غیرعادی بوده و برخلاف مسیر همیشگی به سمت دریا چرخیده است.

داده‌های پروازی و شرایط جوی

اطلاعات منتشرشده توسط وب‌سایت FlightRadar24 نشان می‌دهد هواپیما هنگام خروج از باند حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته و انحراف در فاصله ۱۵۰۰ متری پس از نقطه تماس چرخ‌ها رخ داده است. شرایط جوی در زمان حادثه پایدار و با وزش باد ملایم ۷.۵ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

قربانیان و واکنش مقامات

دو قربانی این سانحه، مردانی ۳۰ و ۴۱ ساله با سابقه هفت و دوازده سال خدمت در بخش امنیتی فرودگاه بودند. یکی از آنان در محل حادثه و دیگری پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. وزارت حمل‌ونقل هنگ‌کنگ با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف، به خانواده قربانیان تسلیت گفت.

عملیات امداد و نجات

در مجموع ۲۱۳ نیروی امدادی و ۴۵ وسیله نقلیه و شناور در عملیات جست‌وجو و نجات شرکت داشتند. خدمه پرواز پس از توقف کامل، از طریق سرسره‌های اضطراری خارج شدند و نیروهای آتش‌نشانی در کمتر از دو دقیقه به محل رسیدند.

مالکیت هواپیما و بیانیه امارات

هواپیمای آسیب‌دیده با رجیستر TC-ACF متعلق به شرکت ترکیه‌ای ACT Airlines بود که به‌صورت اجاره «Wet Lease» در اختیار امارات قرار داشت. در این نوع اجاره، مالک هواپیما علاوه بر تأمین هواپیما، خدمه و بیمه را نیز فراهم می‌کند. شرکت امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ محموله‌ای در پرواز نبوده و خدمه در سلامت کامل هستند.

تحقیقات و پیامدهای سانحه

اداره بررسی سوانح هوایی هنگ‌کنگ (AAIA) اعلام کرده است که تیم‌های غواصی در حال بازیابی جعبه‌های سیاه هواپیما هستند. احتمال بررسی جنبه‌های کیفری حادثه نیز مطرح شده است. باند شمالی فرودگاه تا اطلاع ثانوی بسته شده، اما دو باند دیگر همچنان فعال هستند و پروازهای مسافری بدون اختلال ادامه دارند. با این حال، دست‌کم ۱۱ پرواز باری لغو شده است.

دومین سانحه مرگبار در تاریخ فرودگاه جدید هنگ‌کنگ

این حادثه دومین سانحه مرگبار در تاریخ فرودگاه جدید هنگ‌کنگ از زمان انتقال آن از «کای تاک» به «چک لپ کک» در سال ۱۹۹۸ محسوب می‌شود. نخستین سانحه در آگوست ۱۹۹۹ رخ داد که طی آن پرواز خطوط هوایی چین در جریان طوفان دچار حادثه شد و سه نفر جان خود را از دست دادند.

جمع‌بندی

سانحه هوایی پرواز EK9788 امارات بار دیگر اهمیت ایمنی پروازهای باری و مدیریت عملیات فرودگاهی را برجسته کرد. هرچند خدمه جان سالم به در بردند، اما مرگ دو مأمور امنیتی و خسارت سنگین به هواپیما نشان داد که حتی در شرایط جوی پایدار نیز خطرات غیرمنتظره می‌تواند رخ دهد. بررسی دقیق جعبه‌های سیاه و نتایج تحقیقات، کلید اصلی برای روشن شدن علت این حادثه خواهد بود.

مجله خبری حمل و نقل هوایی آریا کارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *