فرودگاه بین‌المللی ساری پس از ۱۵ سال انتظار، با آغاز طرح تملک اراضی پیرامونی و اصلاح باند پروازی آماده می‌شود تا پذیرای هواپیماهای مدرن و بزرگ‌تر شود. روز پنجشنبه، محمد امیرانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، به همراه استاندار مازندران و نمایندگان سازمان ملی زمین و مسکن از روند مطالعات توسعه فرودگاه بازدید کرد.

در جلسه‌‌ای که با حمایت‌های استاندار مازندران برگزار شد، محور اصلی گفتگوها چگونگی افزایش طول باند و آزادسازی دست‌کم ۲۰ هکتار زمین مجاور بود تا محدودیت‌های فعلی—به‌ویژه برای هواپیماهایی مثل بمباردیر Q400 و ایرباس‌ E190—رفع شود. برآوردها نشان می‌دهد پس از انتخاب پیمانکار و پایان مطالعات فنی، اجرای این پروژه طی ۸ ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

فرودگاه ساری میزبان نسل جدید هواپیماها خواهد بود
فرودگاه ساری میزبان نسل جدید هواپیماها خواهد بود

محورهای اصلی ارتقا

  • تملک اراضی به مساحت حدود ۲۰ هکتار و توسعه طول باند از ۲۵۰۰ به ۳۲۰۰ متر
  • نصب سامانه روشنایی LED، سامانه کمک‌ناوبری CAT I و بهسازی آسفالت زیربان

تأثیرات منطقه‌ای

  • افزایش ظرفیت پروازهای داخلی و امکان پرواز مستقیم به مقصدهای بین‌المللی
  • جهش در صنعت گردشگری، بار هوایی و ایجاد اشتغال در پیرامون فرودگاه

به گفته امیرانی، این طرح نه‌تنها ضریب ایمنی پروازها را به‌طور قابل‌توجهی بالا می‌برد، بلکه چشم‌انداز ساری را به‌عنوان هاب هوایی مازندران تثبیت می‌کند. مهدی یونسی رستمی، استاندار استان، نیز بر هم‌افزایی دستگاه‌های ملی و استانی برای تحقق سریع‌تر این پروژه تأکید کرد تا مردم منطقه در کوتاه‌ترین زمان از خدمات سطح بالاتری بهره‌مند شوند.

آریاکارگو

By آرش سعیدی

آرش سعیدی من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا هستم و از کودکی به پرواز و هواپیماها علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با وبلاگ‌نویسی درباره اخبار صنعت هواپیمایی و نقد و بررسی هواپیماهای مسافربری آغاز کردم. پس از کسب تجربه، با چند نشریه تخصصی همکاری کردم و در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش تحلیل و گزارش در یک مجله معتبر حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کنم. تلاش من این است که اطلاعات دقیق و جذابی از دنیای هوانوردی را به مخاطبان ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *