کاهش آزادسازی گازهای گلخانهای با هواپیماهای الکتریکی
هواپیماهای الکتریکی به عنوان یکی از راههای کاهش آزادسازی گازهای گلخانهای شناخته میشوند. این ابزار نوین، با چالشهای فناوری مواجه شده است، اما اکنون با سرمایهگذاریهای چشمگیر و پیشرفتهای در زمینه ساخت باتری، شرکتهایی نظیر بتا در حوزه هواپیماهای الکتریکی به موفقیتهای قابل توجهی دست یافتهاند.
پیشرفتها در صنعت هواپیماهای الکتریکی
گزارشها نشان میدهد که شرکت بتا، با جلب بیش از ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه از شرکتهای بزرگ همچون فیدلیتی و آمازون، به ساخت هواپیماهای الکتریکی پرداخته است. این شرکت با حدود ۶۰۰ نفر از نیروهای متخصص خود در حال تولید نمونههای انبوه هواپیمای الکتریکی میباشد، که نیازمند تأیید اداره هوانوردی فدرال آمریکا میباشد.
معرفی مدل سی ایکس 300
هواپیمای «سی ایکس 300» (CX300)، به عنوان یک هواپیمای مجلل و فوق مدرن شناخته میشود. این هواپیما با فاصله بیش از ۱۵ متر بین دو بال، قابلیت حمل بیش از ۵۷۰ کیلوگرم بار را داراست. شرکت بتا همچنین قصد دارد مدل «اِی ۲۵۰» (A250) را تولید کند که در ۸۰ درصد طراحی مشابه با CX300 است ولی دارای قابلیت بلند شدن و نشستن عمودی است. این هواپیماها قادر به حمل مسافران نیز هستند.
رقبای دیگر در عرصه هواپیماهای الکتریکی
شرکت بتا در میان چندین شرکت فعال در زمینه هواپیماهای الکتریکی قرار دارد. در کالیفرنیا، شرکتهای هوانوردی «جابی» و «آرچر» نیز به توسعه هواپیماهای باتریدار با قابلیت پرواز عمودی مشغول هستند. این شرکتها با حمایت از تویوتا، استلانتیس، یونایتد ایرلاینز، دلتا ایر لاین و سرمایهگذاران بزرگ، به ساخت هواپیماهای الکتریکی با قابلیت حمل تعداد کمی از مسافران در مسافتهای کوتاه میپردازند. علاوه بر این، شرکتهای بزرگی چون ایرباس، بوئینگ و امبرائر نیز در تحقیقات و توسعه هواپیماهای برقی فعالیت دارند.
فرصتهای جدید با هواپیمای CX300
هواپیمای CX300 میتواند فرصتهای زیادی را در اختیار قرار دهد. از جمله این فرصتها میتوان به بهبود اتصالات مناطق شهری در مناطقی اشاره کرد که خدمات هوایی فراهم نیست. با دارا بودن توان پرواز بیش از ۶۲۰ کیلومتر با یک بار شارژ، این هواپیما به عنوان گزینهای برای مسافران میان مسافتهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مطرح میشود.
چالشها و پیشبینیها
هواپیماهای الکتریکی، علاوه بر کاهش گازهای گلخانهای، با ساختار سادهتری نسبت به هلیکوپترها و هواپیماهای سنتی طراحی شدهاند. با این حال، انتظار میرود که تا زمان فراهم شدن زیرساختهای مناسب برای پرواز و فرود عمودی، استفاده گسترده از این هواپیماها در شهرها محدود باشد. همچنین، در مرحله ابتدایی، هزینه تولید این هواپیماها با قیمتگذاری بالا همراه خواهد بود.
با احترام ، حمل و نقل بین المللی آریا کارگو
خدمات آریا کارگو : ارسال بار به نروژ ، فریت بار مسافری نروژ ، حمل هوایی به نروژ