رشد چشمگیر ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۱، بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی از ایران عبور کردند. این اعداد نشان‌دهنده اهمیت بیشتر مسیر ترانزیتی ایران در حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای است. در این مقاله، به بررسی رشد ترانزیت جاده‌ای و عوامل مؤثر در افزایش تعداد سفر کامیون‌های ترانزیتی خواهیم پرداخت.

تغییرات در تعداد سفر کامیون‌های ترانزیتی

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که در سال گذشته، تعداد سفر کامیون‌های ترانزیتی با افزایش ۴ درصدی نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این افزایش نسبی در تعداد سفرهای کامیون‌های ترانزیتی در حالی رخ داده که جهان با بحران اشتغال در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی روبرو بوده است.

اهمیت مرزها و بنادر در ترانزیت

در سال ۱۴۰۱، پایانه مرزی بازرگان با افزایش ۱۶ درصدی و بندر شهید رجایی با افزایش ۱۵ درصدی به عنوان فعالترین مرزهای ترانزیت ورودی اعلام شدند. این افزایش در فعالیت مرزها و بنادر نشان می‌دهد که ایران توانسته است شرایط مناسبی را برای ترانزیت فراهم کند.

عوامل مؤثر در رشد ترانزیت

رشد ترانزیت جاده‌ای در ایران به دلیل تغییرات در تشریفات اداری و ترانزیتی ارگانهای ذیربط و مستقر در مرزها و بنادر، تسهیلات هماهنگ و تاثیرگذار در کرایه‌های حمل دریایی توسط خطوط کشتیرانی ایرانی، کاهش زمانهای توقف ناوگان و رسوب کالا در پایانه‌های مرزی و بنادر و مشارکت فعالتر بخش خصوصی در حوزه‌های تجاری و حمل و نقلی امکان‌پذیر شده است.

منطقه ترانزیت ایران

با توجه به رویکرد اصولی دولت سیزدهم و همگرایی سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، ایران در قالب پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای نظیر شانگهای، اکو و اوراسیا به تدریج توانسته است نقش مهمی در منطقه ترانزیت ایفا کند.

جمع‌بندی

افزایش ترانزیت جاده‌ای در ایران نشان می‌دهد که این کشور به عنوان یک مسیر ترانزیتی اصلی در منطقه جنوب به شمال و شرق به غرب اهمیت دارد. با ادامه تلاش‌ها و تسهیلات فراهم شده، ایران می‌تواند به عنوان یک مرکز ترانزیت برتر در منطقه توسعه یابد و باعث افزایش تجارت و تبادلات اقتصادی شود.

با تشکر ، حمل و نقل بین المللی آریا کارگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *