فروش سه فروند ایرباس A340-600 ماهان ایر به ونزوئلا

9 سال پیش در چنین روزهایی بود که صنعت هوانوردی ایران شاهد ورود همزمان 8 فروند ایرباس A340 به کشور بود. این اتفاق در آن زمان رکوردی کم‌نظیر محسوب می‌شد و نویدبخش روزهای روشن برای پروازهای دوربرد ایران بود.

اما این پهن‌پیکرهای زیبا که می‌توانستند مسافران ایرانی را بدون واسطه به مقاصدی مانند استرالیا و ژاپن ببرند، سرنوشتی متفاوت پیدا کردند.

در حال حاضر، از 16 فروند ایرباس A340 که زمانی در ناوگان هوایی ایران حضور داشتند، 11 فروند در اختیار هواپیمایی ماهان قرار دارد. 4 فروند از این هواپیماها در زمستان سال 1401 به ناوگان ماهان اضافه شدند و 3 فروند دیگر در سال 1403 به ونزوئلا فروخته شدند.

دو فروند دیگر از این ایرباس‌ها نیز به ترتیب در اختیار تشریفات ریاست جمهوری و هواپیمایی معراج هستند.

با وجود اینکه ایرباس A340 به لحاظ برد پروازی، گزینه مناسبی برای مسیرهای دوربرد است، اما به دلیل مصرف بالای سوخت و عدم تکمیل ظرفیت در برخی مسیرها، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

به همین دلیل، بسیاری از ایرلاین‌های دنیا، از جمله امارات که زمانی بزرگترین استفاده‌کننده از این هواپیما بود، در حال بازنشستگی ایرباس‌های A340 خود هستند.

ایران به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که با آن مواجه است، امکان خرید هواپیمای نو را ندارد و به همین دلیل، ناچار به استفاده از هواپیماهای قدیمی‌تر مانند ایرباس A340 است.

با این حال، به نظر می‌رسد که ماهان در حال برنامه‌ریزی برای جایگزینی ایرباس‌های A340 خود با هواپیماهای جدیدتر و اقتصادی‌تر است.

در حال حاضر، مشخص نیست که سرنوشت نهایی ایرباس‌های A340 باقی‌مانده در ناوگان ماهان چه خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند که این هواپیماها تا زمانی که هواپیمای جایگزین مناسب برای آنها پیدا شود، به پرواز خود ادامه خواهند داد.

اما برخی دیگر معتقدند که ماهان به زودی این هواپیماها را از ناوگان خود خارج خواهد کرد.

زمان باید منتظر ماند و دید که چه آینده‌ای در انتظار این پهن‌پیکرهای زیبا خواهد بود.

خدمات آریا کارگو : ارسال بار به فرانسه ، ارسال بار به اتریش ، ارسال بار به سوئد ، ارسال بار به قبرس

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا