تکمیل کریدور شمال – جنوب: فرصتی برای روسیه و ایران


مزایای کریدور شمال – جنوب برای حمل و نقل بار

کریدور شمال – جنوب به عنوان یک مسیر حمل و نقل بین‌المللی با سرعت و کارایی بالا، توانسته است توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کند. این مسیر جدید که به جای مسیر سنتی از طریق کانال سوئز انتخاب می‌شود، به سرعت به نفع کشورهایی مانند ایران و روسیه تبدیل می‌شود.

تسهیل حمل و نقل با کمترین هزینه

میخائیل گولوونین، مدیر انستیتوی اقتصاد آکادمی علوم روسیه، به مزایای این کریدور اشاره کرده و بیان کرده است که از نظر سرعت و هزینه حمل و نقل، کریدور شمال به جنوب به عنوان جایگزینی کارآمدتر برای مسیر متداول از طریق کانال سوئز می‌تواند عمل کند. این امر به خصوص برای کشورهای منطقه، از جمله ایران و روسیه، بهره‌مندی بزرگی خواهد داشت.

این کریدور برای ارسال بار به روسیه برای ایران اهمیت بالایی دارد.

کاهش وابستگی به مسیرهای مشکل‌دار

کریدور شمال – جنوب به عنوان یک مسیر جایگزین برای حمل غلات روسیه نیز مطرح شده است. مسیرهای متداول ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه از طریق کانال سوئز حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد. اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است. این تفاوت طول مسیر باعث می‌شود که ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل کاهش یابد.

توسعه زیرساخت‌ها برای بهره‌برداری کامل

گولوونین تأکید دارد که برای بهره‌برداری کامل از این کریدور، نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی در زیرساخت‌های حمل و نقل و بنادر وجود دارد. به ویژه در مناطق نزدیک دریای خزر، تقویت زیرساخت‌های بنادر ضروری است. این تأکید نشان از اهمیت این مسیر جدید برای توسعه حمل و نقل بین‌المللی دارد.

مسیر انتهایی این کریدور ، ارسال بار به سن پترزبورگ می باشد.

نقش بریکس در تقویت اقتصاد کشورهای عضو

عضو کمیته ملی تحقیقات بریکس روسیه، به اهمیت این گروه در تأمین منافع ملی کشورهای در حال توسعه پرداخته و اظهار می‌کند که گروه بریکس به ویژه کشورهای تحت تحریم‌های کشورهای غربی، فرصت‌های بزرگی برای توسعه اقتصادی و ارتقاء ارتباطات بین‌المللی ایجاد می‌کند.

دلارزدایی و نقش ارز بریکس

در پایان، گولوونین به اهمیت دلارزدایی در اجلاس‌های بریکس اشاره کرده و معتقد است که تا سال ۲۰۲۴، سازوکارهای گروه بریکس در زمینه نظام پرداخت مالی و ارتقاء اقتصاد کشورهای عضو نقش مهمی ایفا خواهد کرد. ایجاد ارز واحد بریکس به عنوان موضوع اصلی نشست‌ها تبدیل می‌شود.

توسعه فرآیندهای دیجیتالی در بریکس

گولوونین نیز توسعه فرآیندهای دیجیتالی در مبادلات مالی در کشورهای عضو بریکس را بسیار مهم می‌داند. ایجاد طرح‌های ارز دیجیتال چندجانبه (Multi-CBDC) به منظور تقویت تجارت بین‌المللی و ایجاد ارزهای ملی جدید از جمله اقداماتی است که در آینده درخشان گروه بریکس را پیش ببرد.

علاوه بر ترانزیت زمینی ، حمل هوایی به روسیه و فریت بار مسافری روسیه نیز توسط آریا کارگو انجام میشود.

نقش بریکس در مبادلات مالی

گولوونین در انتها به اهمیت سازمان‌دهی پرداخت‌ها و تسویه‌ها در گروه بریکس اشاره می‌کند. این گروه امکان برقراری ارتباط‌های مالی میان کشورهای عضو را به طور مستقل از سازوکارهای انحصاری کشورهای غربی فراهم می‌کند.

در نتیجه، تکمیل کریدور شمال – جنوب به عنوان یک مسیر حمل و نقل جایگزین، نقش بزرگی در توسعه اقتصادی و تجارت بین‌المللی کشورها و تقویت گروه بریکس در مبادلات مالی و ارتباطات بین‌المللی دارد. این مسیر نه تنها به ایران و روسیه بلکه به تمام کشورهای منطقه و جهان ارزش افزوده ای می‌دهد.

با تشکر ، حمل و نقل بین المللی آریا کارگو

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا