روسیه پرواز مستقیم قفقاز شمالی به ایران را کلید می‌زند؛ افزایش گردشگران در سایه لغو روادید

مسکو در تلاش برای برقراری پرواز مستقیم بین قفقاز شمالی و ایران است.

مقامات روسی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین قفقاز شمالی و ایران خبر می‌دهند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که لغو روادید سفرهای گروهی بین دو کشور، زمینه‌ساز افزایش قابل توجه گردشگران ایرانی در این منطقه شده است.

پاول کالمیچک، مدیر بخش توسعه همکاری‌های دوجانبه وزارت توسعه اقتصادی روسیه در یک نشست تخصصی با موضوع مناسبات ایران و روسیه، ضمن اشاره به اجرای توافق لغو روادید از مرداد 1402، از برنامه‌ریزی‌ها برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم از قفقاز شمالی به ایران خبر داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خطوط پروازی بین مسکو و تهران فعال است، به بررسی‌ها برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم به ایران از سایر مناطق روسیه، علاوه بر قفقاز شمالی، اشاره کرد.

حمایت حداکثری از راه‌اندازی پروازها

کالمیچک در پاسخ به صحبت‌های یکی از مقامات جمهوری تاتارستان روسیه مبنی بر توقف پرواز کازان-ایران پیش از شیوع کرونا، اعلام کرد که روسیه آماده حمایت حداکثری از راه‌اندازی پروازها در مسیر ایران است و در این زمینه امکان ارائه یارانه نیز وجود دارد.

ایران، همکار مهم و دوست روسیه

این مقام روس، ایران را یکی از همکاران بسیار مهم و کشور دوست روسیه دانست و بر تمایل این کشور برای توسعه همکاری‌ها در همه عرصه‌های اقتصادی، لجستیک و حمل و نقل میان دو کشور تأکید کرد.

تقسیم کار برای افزایش پروازها

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر برای افزایش پروازها بین شهرهای ایران و روسیه، پیشنهاد کرد که شرکت‌های هوایی دو کشور برای راه‌اندازی مسیرهای پروازی جداگانه، تقسیم کار کنند.

وی با برشمردن ظرفیت‌های مختلف ایران برای جذب گردشگران روس، از جمله شهرهای شیراز، اصفهان، رشت و تبریز، به پتانسیل جزایر جنوبی ایران در فصل‌های سرد سال اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی پروازهای مستقیم می‌تواند زمینه سفر گردشگران روس به این مناطق را فراهم کند.

جزیره کیش، مقصدی جذاب برای روس‌ها

جلالی راه‌اندازی پرواز مستقیم از کازان به ایران را در زمره اولویت‌ها دانست و از آمادگی یکی از شرکت‌های روس برای انجام این پرواز خبر داد.

وی همچنین به علاقه‌مندی شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها از گردشگران روس در خارج از این کشور، در همان زیرساخت‌ها میزبانی می‌کنند.

آمادگی ایران برای تسهیل سرمایه‌گذاری

سفیر ایران در مسکو در پاسخ به پرسشی درباره لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ارتقای سطح مناسبات گردشگری دو کشور، اعلام کرد که زیرساخت‌های گردشگری تا حدودی مهیا است و در مناطقی مانند جزیره کیش هتل‌ها و مکان‌های تفریحی مناسبی وجود دارد.

با این حال، وی بر نیاز به ساخت هتل‌های بیشتر تأکید کرد و از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این زمینه استقبال کرد و آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات به آنها را اعلام کرد.

توافق لغو روادید، گامی مثبت در جهت رونق گردشگری

مذاکرات مربوط به این موضوع در پانزدهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان و در نشستی تخصصی با عنوان مناسبات ایران و روسیه انجام شد.

این نشست با حضور علی باقری، سرپرست وقت وزارت امور خارجه ایران، برگزار شد.

موافقت‌نامه لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه در سال 2017 امضا شد، اما اجرای آن به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

سرانجام با تلاش‌های طرفین ایرانی و روسی، اجرای این توافق‌نامه از مرداد 1402 آغاز شد.

نخستین گروه از گردشگران ایرانی در چارچوب این توافق‌نامه، در فروردین 1403 از تهران راهی مسکو شدند.

پیش از آن، اولین گروه از گردشگران ایرانی در این چارچوب، از قفقاز شمالی بازدید کرده بودند.

خدمات آریا کارگو : ارسال بار به فرانسه ، ارسال بار به اتریش ، ارسال بار به سوئد ، ارسال بار به قبرس

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا